Golf som fenomen studeras i Kalmar

I dag startar Lag-SM i golf på Kalmar Golfklubbs två banor. Och i samband med tävlingarna ska det göras en undersökning av golfens fenomen.

Studien görs av handelshögskolan Baltic Business School i Kalmar och är inledningen på ett större projekt där man ska studera golfbanorna som turistattraktion och hur de kan bidra till att förbättra samhällsekonomin. Enligt Hans Wessblad, som leder undersökningen, är en teori att golfbanorna som ofta går med vinst, har mycket att lära ut till andra attraktioner och evenemang bland annat när det gäller kontaker med näringslivet.

Under lag-SM kommer 36 lag, både damer och herrar att tävla mot varandra till och med lördag. Totalt är 360 personer involverade och arrangören hoppas på mycket publik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".