1 av 7
2 av 7
3 av 7
Grafik: Martin Thelander/SR
4 av 7
5 av 7
6 av 7
7 av 7
Tjustbanan

Tåg spårade ur när fel blev liggande

Urban Lavén, Tågab: ”Inte förvånad att det hände”
2:08 min

Ett fel på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik blev liggande i nästan ett år. Trots att Trafikverket kände till problemet blev felet inte åtgärdat. Till sist spårade ett av tågen ur.

– Jag kan ju citera den lokförare som körde den gången. När jag kom ned till olycksplatsen så stod vi och pratade och det första han säger är "jag är inte förvånad". Det är ju fler av mina kollegor som inte är förvånas över att det här till slut hände, säger Urban Lavén, olycksutredare på Tågab, det företag som körde tåget.

100 meter räls förstördes

Den 20 maj förra året spårade ett godståg ur på Tjustbanan mellan Gamleby och Överum. Inga personer skadades men över hundra meter spår förstördes och banan fick stängas för trafik i cirka två veckor.

Olyckan kostade Trafikverket cirka fem miljoner, vilket motsvarar en femtedel av underhållet av banan förra året.

Trafikverket visste om felet

Trafikverkets egen utredning ger verket skulden för händelsen. Tio månader tidigare upptäcktes fel på spåret där olyckan skedde. Träsliprarna som håller ihop rälsen var ruttna men någon åtgärd blev inte rapporterad.

– Tjustbanan är bitvis en dålig bana med alltså ett stort undehållsbehov. Det här var ingen överraskning och vi för en dialog med Trafikverket. Vi vet att man internt där vill ha större anslag till slipersbyten men att det prutas ned. Jag hoppas det är slut med det nu, säger Lars Yngström, vd på Tågab.

Ruttna träsliprar orsakade olyckan

Utredningen visar att de ruttna träsliprarna orsakade olyckan. Men Trafikverket hävdar nu att det inte fanns några fel på spåret.

– Verkligheten är ju så att vi har bytt sliprar på det här partiet men av dagsläget okänd orsak så har åtgärden inte blivit rapporterad i systemet av vår entreprenör, säger Jonas Bruce, planerare på Trafikverket.

– Vi har själva inte uppmärksammat det här så tyvärr har det brustit i det här men sliprarna byttes inom en månad från att besiktningsanmärkningen noterades.

Allt byttes inte

Men alla sliprar blev faktiskt inte bytta där olyckan skedde. Det berättar Strukton Rail som då skötte underhållet på uppdrag av Trafikverket.

– Det kvarstår arbeten som vi bedömde då behövde göras. Vi kan inte släcka en anmärkning som inte är färdiggjord, säger Sven Kristiansen på Strukton Rail.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".