Arkivfoto: Dave Martin/Scanpix
Resor

Mörk baksida av "all inclusive"

"All inclusive" slår hårt mot lokala företag
2:38 min

Lokala företag tvingas stänga eller säga upp personal. P1-programmet Kaliber har undersökt baksidorna med "all infclusive"-turismen.

Efter P1-programmet Kalibers granskning lovar bolagen att kontrollera förhållandena på deras hotellanläggningar.

"Lämna plånboken hemma" och "Skönt att slippa tänka på vad det kostar". Så marknadsför de tre stora resebolagen – Ving, Apollo och Fritidsresor – "all inclusive".

Det är ett resande som har ökat rekordartat de senaste åren. Bara i år beräknas över 370 000 svenskar åka på semester där allt är betalt i förväg.

– Bufféerna är fantastiska för just barnen. Den här biten att slippa tjat. Vi vill ha det, vi ska ha glass, vi ska ha det. Jamen det är bara att gå och hämta det. Det är jätteskönt. Så det är avkopplande för oss också, säger en resenär.

Men Kaliber har granskat baksidan av "all inclusive"-turismen, det vill säga vad det innebär för hotellanställda och småföretagare utanför hotellområdena.

Hård konkurrens

På Mallorca, Gran Canaria och i Turkiet är bilden densamma. De allra flesta av "all inclusive"-turisterna stannar på hotellen där de har fri mat och dryck.

– Jag kommer att få stänga, alla stannar på hotellen.

Kaliber har talat med över 60 småföretagare direkt utanför de "all inclusive"-hotell Sveriges största resebolag använder sig av. Alla säger samma sak. Kunderna har försvunnit och de har fått sparka personal.

Företagarna är förbannade på hotellen och resebolagen som tar turistpengarna.

Hårda villkor

Även för dem som jobbar på hotellen har situationen förändrats efter övergången till "all inclusive". Tvärtemot vad Sveriges största resebolag påstår menar hotellchefer Kaliber talat med att antalet anställda minskar.

– "All inclusive" innebär färre anställda, förstås.

Majoriteten av personalen vittnar om hårdare villkor, med i många fall orimliga arbetstider och med ersättningar under laglig minimilön.

Kaliber har talat med närmare 50 hotellanställda. Det finns de som vittnar om att de jobbar 16 timmar om dagen för 9 kronor i timmen.

Ska ta tag i frågorna

De tre resebolagen – Ving, Apollo och Fritidsresor – ser allvarligt på uppgifterna som kommit fram och säger att de ska ta tag i frågorna.

– Uppenbarligen har vi brustit på några håll där ni har varit, men jag skulle vilja säga att vi har kontroll. Men uppenbarligen inte där ni har varit. Men vi ska ta det vidare, självklart, säger Magdalena Öhrn på Ving.

Så det kanske bara råkade vara så att vi har kommit precis till de hotell som hade problem och att alla andra hotell som vi inte varit på inte har några problem?

– Vi ska ta det vidare.

Hur menar du att ni ska ta det vidare, vad kan man göra för att komma i ordning med det här?

– Nä, men vi får prata med hotellchefer och se.

Kanske prata med hotellpersonalen?

– Ja, det också.

Kalibers reportage om "All inclusive"-turismen sänds i P1, söndag 12.00.

Josephine Freje Simonsson
Research: Linnéa Hambe

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".