Kisa

Pendlingslinje på Stångådalsbanan

1:57 min

Det kan bli tätare tågtrafik på Stångådalsbanans norra del mellan Linköping och Kisa i höst. Just nu pågår diskussioner mellan Östgötatrafiken och Kalmar länstrafik, KLT.

– Vi har fått ett uppdrag av Linköpings kommun att titta på en ökad närområdespendling från Kisa och Rimforsa och även några orter norrut mot Linköping. Vi för nu en diskussion med Kalmar länstrafik och vi hoppas kunna lämna ett besked om det här är genomförbart eller inte före semestern, säger Paul Håkansson, vd för Östgötatrafiken.

Enligt Paul Håkansson ska den nya tågtrafiken ses som en förstärkning av Kustpilentågen, och inte som en ny pendeltågslinje. Men tågen ska inte gå hela vägen till Kalmar, utan alltså rulla mellan Linköping och Kisa.

Hur många turer det blir varje dag och på vilka orter tåget ska stanna mellan Linköping och Kisa är inte bestämt. Blir planerna verklighet kan tågen i bästa fall börja rulla redan i höst.

Först 2014, vid nästa trafikupphandling, kan det bli tal om en mer reguljär pendeltågstrafik, om intresset då finns från Linköpings kommun. För det är Linköpings kommun som framför allt ska stå för kostnaden.

-- Men vi har även fört diskussioner med våra kollegor i Kinda kommun som är väldigt intresserade av att den här typen av kollektivtrafik kommer igång. Våra kommuner kommer att enas om vi får ett anbud som vi kan motivera utifrån samhällsnyttan, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd i Linköping.

Enligt Paul Håkansson kommer inte satsningen att kunna bära sig självt ekonomiskt. Antalet resenärer är helt enkelt för litet för det. Trafiken måste istället bekostas med skattemedel.

De fordon som ska användas i den nya trafiken är dagens Kustpilentåg. Att biogaståget Amanda skulle bli ett av tågen på sträckan, som bland annat Miljöpartiet i Linköping och Tekniska verken gärna vill, tror inte Paul Håkansson på.

– När det gäller äldre fordon, både Amanda och andra äldre fordon, så vill jag inte skapa en trafik som bygger på den typen av lösningar som inte är särskilt hållbara. Jag vill använda mig av moderna tåg. Tyvärr är det så att de som förespråkar användandet av de äldre tågen är de personer som dagen efter man börjar använda dem klagar på kvaliteten i trafiken. Ska vi köra något ska vi göra det med full kvalitet.