Konsument

"Gilla" butiken och få rabatt

Kupongerna i tidningen kan snart vara ett minne blott. Nu satsar allt fler företag på att göra reklam och dela ut sina extra erbjudanden via sociala medier som Facebook. Om du ”gillar” ett företag eller en butik så får du rabatt.

På en stor skylt utanför en skobutik i Kalmar hänger en stor skylt. På den står det att om du checkar in på platsen med din mobiltelefon så får du rabatt. Vips! En incheckning senare har du 20 procents rabatt på ett par skor.

– Jag tycker det är bra, säger 18-åriga Andrea Carlsson.

– Man kan ju få ett par snygga skor.

17-årige Markus Hermansson har också hört om det nya sättet att få rabatt, men han är inte intresserad:

– Ofta handlar det om så lite, säger han.

Alternativ till direktreklam

En butik som använder så kallade Facebook-priser är Ica Supermarket Södercentrum i Kalmar.

– Det är modernt och interaktivt och ett helt nytt sätt att möta våra kunder, säger Daniel Lindgren som arbetar i butiken.

– Många tackar nej till direktreklam i brevlådan och på det här sättet kan vi nå ut med samma budskap interaktivt.