Kalmar

"Vi har inte lurat någon"

VD:n för företaget 118 700 tillbakavisar helt kritiken från Linnéuniversitetet om att man blivit lurade av en oseriös telefonförsäljare från företaget. Trots det lägger de ner stämningen mot universitetet.

Universitetet beställde en tjänst för 25 000 kronor av en säljare via telefon men ville inte betala för den.

– Så enkelt är det. Vi har inte lurat någon, det är ingen tvist, det handlar om en obetald faktura, säger Tony Fridland som är VD i företaget 118 700.


Inte överens

Från universitetets sida hävdar man att det tog över ett år innan företaget skickade över bandinspelningen som skulle bekräfta ordern och att man försökt ringa och få kontakt med företaget utan att lyckas.

Det stämmer inte heller, hävdar Tony Fridland. Vi har gått att nå, vi har inte fått någon förfrågan om orderbekräftelse, vi har gjort allt rätt och det bekräftas också att universitetet tillslut faktiskt betalade fakturan, förklarar han.

– Att de fått den uppfattningen är jättetråkigt, det tar vi till oss så får vi jobba med kommunikationen för att undvika det här i framtiden, säger Tony Fridland.

Miss i kommunikationen

Att företaget stämt universitetet, trots att fakturan är betald, beror på att lärosätet inte kontaktade företagets advokat och berättade att man betalat, säger Tony Fridland.

– Det borde ju Linnéuniversitetet begripa att de skulle ha gjort, säger han.


Men är det inte naturligt att man vänder sig till företaget direkt när man betalar en faktura?
– Nej det tycker jag inte eftersom kravbrevet kommer från advokatfirman, säger han.


Hur gör ni med stämningen av lärosätet nu då?
– Vi kommer att dra tillbaka stämningen nu eftersom fakturan är betald för avtalet som ingåtts, säger Tony Fridland.