Arkivfoto: Sven Rosenhall/SVT
Sverige

Signalsystem stoppa tågen till Köpenhamn

Forskare: "Problemen i Sverige är oroväckande"
2:08 min

Signalsystemet ERTMS införs nu på järnvägen. Tanken är att det ska göra det enklare att köra tåg över gränserna i EU. Men i Sverige riskerar tågen att inte kunna köra över Öresundsbron eller ens på sträckor inom samma land.

– Vi har ett fungerande system i dag där vi kan köra till Danmark, Norge ochTyskland. Går man in och ändrar detta så måste det göras väldigt noga och koordinerat med exempelvis danskarna. För annars kommer vi inte över bron och kan inte fortsätta med vår trafik till Köpenhamn. Det kan bli väldigt illa, säger Björn Westerberg, som ansvarar för nya signalsystem på SJ.

ERTMS är ett nytt signalsystem som Trafikverket nu inför på järnvägar i Sverige. Men ute i Europa varierar intresset att införa systemet. Italien och Spanien är långt framme, medan Tyskland har sagt nej. Olika versioner har införts vilket väcker tvivel om tågen verkligen kan rulla över gränserna.

– Det kräver ju att systemen är fullt utvecklade och alla funktioner finns. Men som det är i dagsläget så finns inte all funktionalitet i varken ombordsystem eller marksystem. Det är förts när man har uppnått detta som man kan köra och få en gränsöverskridande trafik, säger Robert Hellström på Transportstyrelsen.

Frågan är om tågen ens kan rulla inom samma land utan problem. I Sverige har två olika leverantörer utrustat Botniabanan och Haparandabanan. Det är inte ens säkert att ett tåg kan rulla på de två sträckorna.

– De problem vi har i Sverige är oroväckande skulle jag vilja säga. I och med att man inte har lycklats lösa all kompatibilitet mellan versioner och äldre och nyare utrustning, säger Oskar Fröidh, järnvägsforskare på KTH.

Är det rätt läge att införa systemet?

– Vår uppfattning på KTH Järnvägsgruppen är att man borde skjuta tidplanen framåt och på så sätt få ytterligare några år. Under den tiden bör man ha ett fungerande tekniskt system som baseras på något som heter Baseline 3, dvs nya systemspecifikationer. De är på gång men som med allt annat har det blivit försenat och kanske kommer i slutet av 2012.

Senast 2020 har Sverige lovat EU att införa systemet på Södra stambanan, som en del av en korridor mellan Stockholm och Neapel. Men tågföretagen ser inga fördelar med satsningen.

– Det här med internationell trafik finns ju redan, jag kan bara påminna om att 1909 startade godsleden över till Tyskland. Att byta lok gör man i alla fall vid olika tillfällen. Det här är ingen viktig sak för godstrafiken överhuvudtaget, säger Jochum Ressel, vd i tågföretaget Netrail, som hyr ut lok och vagnar.

Den här korridoren Stockholm-Neapel, finns det inget behov av den då?

– Vi som jobbar i branschen blir ju mycket sällan tillfrågade eller får ge våra synpunkter. Det finns ingen som kör en sådan sträcka, det är en ren politisk dröm. Den verkliga trafiken består av den som finns på Skandinaviska halvön och sedan finns det den transit-godstrafik som går ner till Tyskland. De här godsströmmarna är mitt i Ruhrgebit och sedan är det andra operatörer som kör vidare.

Men det har ju beslutats av EU är det då inte ett krav att Sverige genomför detta?

– Tyskland har ju sagt att man inte gör det, de finner det inte fungerande och har investerat så mycket i sitt eget system. Schweiz har valt ett annat system. Så det här gör man hur man önskar och vill i övriga Europa. Här borde man ha sagt nej och förstått att det är ett system som kostar miljarder och lyfter ut godset på vägarna igen, säger Jochum Ressel.

FAKTA: Detta är ERTMS

Optisk signal

ERTMS står för European Rail Traffic Management System och är ett nytt signalsystem som är under införande i Sverige. Systemet ska bland annat ersätta dagens signalsystem med optiska signaler. Enkelt förklarat flyttas signalerna utmed banan in fordonens förarhytt. Trafikverket räknar med att få sänkta underhållskostnader med ERTMS. Men tågföretagen måste utrusta sina fordon för att kunna köra på de sträckor systemet införs. Systemet finns i tre versioner eller nivåer. Sverige har beslutat att införa nivå 2 som innebär att hela det befintliga signalsystemet byts ut.

ERTMS ska införas i hela EU och göra det enklare att köra tåg över gränserna än vad som är möjligt i dag. I Sverige har Botniabanan och Västerdalsbanan utrustats. Under hösten 2012 öppnas även Ådalsbanan och Haparandabanan. 2016-2017 beräknas arbetet börja med södra stambanan för att stå klar till 2020-2021. Sträckan Stockholm-Malmö ingår i den så kallade korridor B, som ska göra det möjligt att köra ett och samma tåg mellan Stockholm och Neapel utan byte.

Fram till 2030 ska alla järnvägar i landet utrustas med ERTMS. Projektet beräknas kosta cirka 30 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".