Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Bankomat. Arkivfoto: Nick Näslund/Sveriges Radio
STOCKHOLM

Lurade kan få pengar tillbaka

Den som blivit lurad på sina pengar vid ett bankomatuttag kan få tillbaka pengar trots att banken och försäkringsbolaget säger nej.

Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bankbyrå, säger att man ska anmäla till Allmänna reklamationsnämnden om man blivt lurad vid en bankomat.

– Ja man ska först reklamera till sin kortutgivare. Har man varit utan förskyllan och inte varit grovt oaktsam i samband med att man har tappat uppsikt över kortet, så har man goda chanser att få pengarna tillbaka, säger Fredrik Nordquist som är jurist vid Konsumenternas bankbyrå, säger Fredrik Nordquist.

Ulla-Britt Thorslund blev av med pengar i samband med ett bankomatuttag. Efter att hon knappat in sin pin-kod kom en okänd kvinna fram och distraherade Ulla-Britt, och på något sätt lyckades den okända kvinnan ta ut 5000 kronor innan hon försvann från platsen.

Eftersom Ulla-Britt Thorslund aldrig höll i några pengar, tycker hon att det var fråga om bedrägeri och inte en stöld, och ansökte om ersättning från sin bank. Men banken anser att det är stöld och vill inte betala ut någon ersättning.

– Som konsument står jag alltså här och den ena säger att det är stöld och ersätter inte stöld. Den andra säger att det är bedrägeri och de ersätter inte bedrägeri. Och vad skulle jag då göra?, frågar sig Ulla-Britt Thorslund.

Hur ser ni på att bank och försäkringsbolag bollar runt privatpersoner på det här sättet?

– Ja det är framför allt problematiskt för konsumenten och desto viktigare att konsumenten tar det till Allmänna reklamationsnämnden för att få en prövning på situationen så att det här blir klarlagt, säger Fredrik Nordquist.

Ulla-Britt Thorslund har anmält sitt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och bett om att få det prövat. ARN säger att de inte kan uttala sig i enskilda ärenden, men på Konsumenternas bankbyrå har man aldrig hört talas om något liknande fall.

– Är det nya situationer som dyker upp, och det gör det hela tiden som man tidigare inte har prövat, så är det desto viktigare att man prövar för att få fram prejudicerande avgöranden i Allmänna reklamationsnämnden, säger Fredrik Nordquist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".