Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio.
Nybro

Nödlandningar med lätta plan slutar bra

2:12 min

På fredagen nödlandade ett plan i närheten av Bäckebo. Lätta plan i kombination med duktiga piloter gör att nödlandningar oftast slutar lyckligt, berättar generalsekreteraren för Kungliga Aeroklubben (KAK).

– Haverier är ganska sällsynta, berättar Rolf Björkman i KAK.

– Vi brukar ha ett tiotal haverier per år och de flesta går bra. De är små och lätta och det går oftast bra att nödlanda dem.

Man kan alltså oftast landa ett sådant flygplan utan att motorn fungerar?

– Oftast går det bra. Om man inte har något fält alls utan landar i en skog så kan det gå illa. Om man flyger på lite höjd så hittar man oftast något fält att landa på, åtminstone så att man klarar livet.

Att jämföra med biltrafik

Enligt Rolf Björkman inträffar ett haveri med dödlig utgång i ett lätt flygplan omkring en gång per år i snitt. Det finns inga bestämmelser som garanterar att det görs några omfattande haveriutredningar.

– Det finns inga generella regler utan det skulle kunna gå att jämföra med biltrafik. Det är polisen som har det formella ansvaret.

#text=5209608#  #text=5209946#  #text=5209929#

Andra gången – på samma fält

#text=5209946#Segelflyg gick ner på åkern.

Han såg planet nödlanda

#text=5209929#Trodde först det var en bil.

Bosse Nilsson

Bosse Nilsson. Foto: Simon Leijnse/SR

Reporter
bosse.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista