speedway

Tufft schema väntar 2013

Speedwayförarna brukar ju gny lite över ett hektiskt tävlingsschema. Nästa år kan det blir än värre för de bästa. EM-serien med fyra deltävlingar kommer att få riktigt stora prispengar och de bästa förarna får direktplatser dit utan att kvala.

--Klockrent för oss förare. Bra prispengar och mer exponering i tv, säger ex-Dacken  Andreas Jonsson, som muntligen tackat ja till EM-serien.

Ett fåtal stora stjärnor och många tävlingar ä,r och har varit, ett av speedwaysportens stora problem. Nästa år kommer det att bli ännu tuffare när EM-serien gör ett försök att växa rejält. Ett polskt företag köpte rättigheterna till EM inför årets säsong och smygstartade i år i mindre skala. Nu spänner företaget bågen hårt inför 2013. Prispengarna kommer att vara 50 000 euro (431 000 kronor) per tävling, nästan lika mycket som i VM-serien.

De polska arrangörerna har gjort klart med ett tv-avtal de närmaste tre säsongerna. Var EM-tävlingarna kommer att gå är inte klart men två tävlingar kommer att köras i Polen, premiären 27 juli och finalen 29 september. -Vi var inte överens inom UEM (Europeiska förbundet) att sälja ut EM, säger Svemos Krister Gardell. Vi som är med i speedwaysektionen ville inte sälja rättigheterna men huvudstyrelsen tog ett annat beslut. Personligen tycker jag att EM är till för de förare som inte riktigt håller VM-klass, men nu är det som är det är.

Toppförare får wild card

Det gamla kvalsystemet i EM kommer att finnas kvar men ett antal (topp)förare kommer också att ges permanenta wild card för att öka statusen. Svenske Andreas Jonsson, Tomasz Gollob, Polen, Emil Sajfutdinov, Ryssland och Nicki Pedersen, Danmark, är förare som nämnts vara aktuella i polska medier. -Jo, jag har tackat ja muntligen. Jag tycker att hela upplägget är bra och jag vet att man ska försöka höja prispengarna till oss förare i framtiden. Det är bra både för oss förare och för hela sporten med mer exponering i TV. Sedan när det gäller status är EM inte samma sak som VM. VM är mycket större, en helt annan grej, säger Jonsson till TT.

Inte orolig för konkurrens

EM har fört en undanskymd roll i Sverige även om Magnus Zetterström vann 2002 och tog silver året efter. 2012 ville ingen svensk förare ens kvala till EM så nästa år har Sverige bara tilldelats en plats i kvalen, ansökte om två. -För oss i Sverige har EM tidigare varit förenat med långa resor, låg status och låga prispengar. Hur det blir nu vet jag inte riktigt, vi får se. Men det kommer att bli ännu tuffare att få ihop tävlingskalendern, säger svenske förbundskaptenen Bosse Wirebrand.

Svensken Tony Olsson är race director i VM-serien. Han är i dagsläget inte speciellt oroad över EM-serien. -Spontant ser jag inte EM-serien som någon stor konkurrent till VM som funnits under många år och är väldigt proffsigt skött. För förarna är det också större att bli världsmästare. Men det kommer verkligen att bli ett tufft program för de som vill vara med i båda serierna, säger Olsson.

TT/Radiosporten

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".