Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.
Småland

Stort tryck på konsumentrådgivning

Mer pengar krävs för att Konsument Södra Småland ska kunna hjälpa alla som vänder sig till dem. Trycket på organisationens rådgivningen är väldigt stort. Enligt en ny rapport kom det under novemer förra året 876 samtal till deras nummer. Men långt ifrån alla de som ringde kom fram och fick hjälp.

Speciellt ökar samtalen om aggresiva telefonförsäljare, menar Konsument Södra Småland, som är samarbete mellan tolv kommuner. I Kalmar län är det Emmaboda, Torsås och Mönsterås som öär medlemmar.

– Med större resurser kan Konsument Södra Småland fördjupa sin kompetens, ha en bättre tillgänglighet och kunna svara snabbare på e-post och Facebook. Men framför allt får vi möjlighet att arbeta mer utåtriktat och nå ut till fler utsatta konsumentmålgrupper, skriver Konsument Södra Småland i sin rapport.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista