Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Malte Lindahl/Sveriges Radio.
Kalmar län

Länstrafikens resor dyrast i landet

"Är svårförklarligt"
1:56 min

Länstrafiken i Kalmar län är överlägset dyrast i landet, om man tittar på vad varje resa kostar. Här i länet kostar en resa i snitt nästan 82 kronor. Näst dyrast är Västerbotten där varje resa kostar drygt 57 kronor. Resenärerana står bara för en liten av kostnaden – det mesta får skattebetalarna stå för.

Lars Annerberg på bussbranschansens riksorganisation som har jämfört alla länstrafikbolag har svårt att förstå varför just Kalmar län sticker ut så mycket:

– Att det ska vara denna stora skillnad mellan län som är ganska lika är svårförklarligt, jag kan inte förklara det med annat än att andra satsar på mer kostnadseffektiv kollektivtrafik, och har trafiken där det finns störst resandeunderlag.

Bussbranschens riksorganisation jobbar bland annat med SKL, Sveriges kommuner och landsting, för att fler ska åka buss.

En fördubbling av antalet resenärer vill man se till 2020. Men om inget görs blir det ett dyrt mål att uppfylla. För kostanden skjuter i höjden snabbare än antalet resenärer. Inte minst i Kalmar län.

Tågen är dyrare

En orsak är att vi har mycket tågtrafik som är dyrare än buss och att det är ett glesbefolkat län, men det förklarar inte allt.

Istället tror Lars Annerberg att många länstrafikbolag är för konservativa och bara smetar ut trafiken utan någon ordentlig analys.

– Jag lyfter till exempel fram Karlstadbuss som ett väldigt framgångsrikt exempel på där man fått till en stor resandeökning under flera år. Man gjorde det bland annat genom att räta ut busslinjerna så de blev tydligare för resenäraren, även för dem som inte åker dagligdags, och bussen går snabbare.

Snabbare blir billigare

Smartare och snabbare kollektivtrafik som ger fler resenärer och därmed lägre kostnader per resa. Det är alltså svaret enligt Lars Annerberg. Och kanske finns det hopp också här i länet. KLT har satsat på tätare och snabbare trafik mellan många orter och i Kalmar kommer man att införa snabbare bussturer, en resa mellan Kalmar och Lindsdal ska gå 20 minuter snabbare än i dag.

Bussfiler ett alternativ

Men det gäller att bussarna verkligen får komma fram. Enligt Lars Annerberg är särskilda bussfiler och sensorer som ser till att bussarna får grönt ljus i korsningar något som inte bara stora städer bör titta på:

– Ingen är intresserad av att sitta i bilkö när man åker buss, då kan man fortsätta med sin egen bil.

Nu satsar KLT på snabba stadsturer

Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio.

#text=5473588#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".