Arkivfoto: Adam Ihse/Scanpix.
Speedway

Ljuddämpardebatten har inte tystnat

Ljuddämpardebatten pågår fortfarande
1:33 min

Speedwayförarna protesterade högljutt förra våren när internationella förbundet drev igenom att nya ljuddämpare skulle börja användas. Ett år senare är förarna fortsatt kritiska mot de nya ljudämparna och att nya bättre dämpare som tagits fram i Sverige inte får användas.

– Den ljuddämpare vi åker med idag är absolut inte bra. Det handlar främst om att motorerna blir för varma och går sönder vilket blir dyrt, säger förbundskapten Bosse Wirebrand.

Syftet med att införa nya typer av ljuddämpare var att få ner ljudnivån men konsekvenserna blev flera. Precis som förarna varnade för blev motorerna för varma och gick sönder oftare och den minskade motoreffekten gjorde att speedwaycyklarna uppförde sig annorlunda och förarna fick anpassa körningen för att undvika olyckor.

Problemen satte fart på uppfinnarna i Kalmar län där Bertil Andersson och Conny Samuelsson tagit fram nya dämpare som klarar ljudkraven, håller längre och är billigare. Men FIM, internationella motorcykelförbundet, säger nej till använda de nya ljuddämparna.

– Det handlar om politik, säger Bosse Wirebrand.

– Avtalet kring de nya dämparna gäller i två år till och det får vi nog leva med, tillägger han.

Conny Samuelsson, som tillsammans med Bertil Andersson utvecklat den nya ljuddämparmodellen, säger att han hoppas att få visa hur bra den fungerar i skarpt läge under året. Att någon förare kommer träna med ljuddämparen och sedan kunna redovisa resultaten för FIM.

Morgan Andersson som skall vara coach åt Fredrik Lindgren under året räknar inte heller med någon snabb process hos internationella förbundet:

– Det är ju så tungrott i FIM, så i bästa fall kan det bli någon förändring om ett år eller två.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".