Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio.
Kalmar län

Telebutiker får ta emot besvikna mobilkunder

Peter Bressler besöker telebutiker på stan
3:47 min

Personal i telebutiker som P4 Kalmar pratat med säger att de får ta emot besvikna kunder. Flera kunder har till exempel tecknat 24-månadersavtal för mobiltelefoni och kan sedan inte byta när det inte fungerar. Butikspersonalen vill däremot inte berätta om det i radio, utan hänvisar till pressavdelningar i Stockholm.

Enligt en försäljare lovar telefonbolagen indirekt för mycket, när man säger att det går att ringa överallt i Sverige. Miljön runt masten är viktig. Finns det kullar, stora hus eller betongväggar – då minskar täckningen drastiskt.

Under veckan har P4 Kalmar berättat om lyssnarnas upplevelser av mobiltäckningen. Människor vittnar till exempel om att de får gå ut och ställa sig i en viss vinkel för att kunna ringa.

Nu har en del mobilbolag infört en så kallad täckningsgaranti. Vad det egentligen betyder får inte P4 Kalmar några klara besked om, när vi besöker flera telebutiker på stan.

En kund från Öland som P4 Kalmar träffade provade tre olika operatörer innan han blev nöjd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".