Arkivfoto: Leif Johansson/Sveriges Radio
Kalmar län

Kräv garanti innan mobilköp för säker täckning

Mobiltäckningen i länet är usel. I alla fall enligt P4 Kalmars telefonkarta där över 400 berättelser har kommit in under två veckors tid. Berättelserna målar upp en bild som inte stämmer överens med mobilleverantörernas täckningskartor. För att vara säker på att få ett abonnemang som fungerar ska man testa och dessutom få en skriftlig garanti, det säger konsumentverket.

– Det är helt enkelt inte lönt att svara i mobilen. Man hör att det ringer men man kan inte svara. Det bara bryts hela tiden, säger Ann-Sofie Hjalmarsson i Bösebo.

Prova först, köp sen

Dålig täckning och samtal som bryts. Ja berättelserna är många och jämt fördelade över länet. Och för det mesta säger de samma sak: mobiltäckningen håller inte måttet.

Vilka förväntningar kan vi ha på våra mobilleverantörer?

Och hur ska man göra för att få en garanti på att det går att ringa eller surfa i exempelvis Löttorp på norra Öland?

 Anna Lindström på konsumentverket har några tips.

– Se till att prova ut vilken telefon du ska ha plus abonnemang hemma. Försök få ner en skriftlig utfästelse på pränt att den ska fungera i ditt hem eller där du avser att använda mobiltelefonen, säger Anna Lindström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".