Kalmar län

Polisman: Många har avig attityd till 114 14

Polisen: "114 14 fungerar faktiskt"
1:32 min

Enligt poliser som P4 Kalmar pratat med har många en avig inställning till polisens gemensamma servicenummer 114 14, som infördes 2005. Håkan Karlsson, polis i Vimmerby, säger till exempel att han ofta möter människor som inte riktigt litar på 114 14, eftersom det inte känns tillräckligt lokalt.

– Folk lever i tron att när man ringer polisen, så ska man prata med en polis med en gång – och helst med en från orten. Men via 114 14 kommer man ju till polisens kontaktcentra, säger polisen Håkan Karlsson som upplever att folk saknar lokala nummer till sin polisstation.

Han hoppas att fler använder sig av möjligheten att ringa 114 14 för att lämna tips till polisen:

– Systemet fungerar faktiskt. Kommer man till någon i Västra Götaland så skickar de ju ett mejl till mig i Vimmerby.

Många fördelar

Via 114 14 kan man till exempel lämna tips till polisen eller anmäla brott, men den som tar emot samtalet kan sitta på en helt annan plats i Sverige.

Enligt Markus Nilsson på Rikspolisstyrelsen finns många fördelar med 114 14. Tipsen som tas emot skickas vidare till den lokala polisen, och om det behövs går det också att koppla direkt till en lokal polis.

– Just vad gäller vår tipshantering så hade vi, innan vi införde den här nationella tipsmottagningen 2009, en uppsjö av olika nummer som tidvis inte alls var bemannade, säger han.

– Man kom till telefonsvarare som lyssnades av först efter flera dagar och tips blev liggande i olika mejlboxar. Nu säkerställer vi att vi har en enda ingång för tipsmottagning. De tipsmottagare som arbetar på 114 14 har en bra utbildning för att dokumentera tipsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".