1 av 6
På väg till Östersjön mötte Island Constructor segelfartygen Christian Radich och Statsraad Lemkuhl, som gjorde så kallad honnör. Foto: Island Offshore.
2 av 6
Fartyget Island Constructor, som arbetar med bärgningen, används normalt för arbeten vid oljeplattformar. Foto: Island Offshore.
3 av 6
Foto: Kustbevakningen.
4 av 6
Foto: Island Offshore.
5 av 6
Island Constructor. Foto: Island Offshore.
6 av 6
Källa: aftenbladet.no. Grafik: Nick Näslund/Sveriges Radio.
Öland

Bilder: Bärgning av Wyvern förbereds

Så går bärgningen till – projektledaren Per Buset berättar
3:56 min

På grund av den svenska havsbotten så tar det längre tid än vad man först trott att bärga det norska skeppet Wyvern. Någon gång i eftermiddag kommer skeppet, om allt går enlig planen, att lyftas från botten för att sedan tömmas på vatten och sedan tas till Stavanger.

Hela lördagen så arbetade bärgare med att borre hål i leran under båten för att sedan föra in vajrar där och kunna lyfta skeppet. Först så trodde de att de skulle kunna lyfta skeppet under lördagen efter lunch men på grund av den svenska havsbotten och att leran var svår att borra igenom så tog arbetet längre tid än vad de hade räknat med.

Söndag eftermiddag

Som det ser ut nu så kommer skeppet att kunna lyftas från botten på söndag eftermiddag. Hålen är på söndag morgon färdigborrade och de arbetar med att föra in vajrar under båten. Sedan tas båten upp för att tömmas på vatten och lera, detta tar ytterligare några timmar. Hur lång tid det tar beror på hur mycket skrot som ligger i båten och hur ofta pumparna måste tömmas på skrot, samt hur vädret är.

Bärgningen direktsänds

Miniubåtar med kameror ombord direktsänder hela bärgningsarbetet. Under söndageftemiddag så kommer skeppet att lyftas från botten, om allt går som det ska.

Planen är att först bärga segel och tågvirket från fartyget och sedan ska hela skrovet lyftas.

Wyvern står mer eller mindre rakt upp, på sin köl.

– Vi ska skapa kanaler under fartyget, och dess är efter arbetet natten till lördag 80% klara, säger Per Buset på företaget Island Offshore till P4 Kalmar på lördagsmorgonen.

Därefter ska kablar fästas under skrovet, så att hela fartyget kan lyftas till ytan.

100 ton vatten

Omkring 100 ton vatten kommer att finnas ombord på Wyvern när skeppet når ytan. Det måste pumpas ut, innan det 18 meter långa skeppet kan placeras ombord på det mycket större bärgningsfartyget Island Constructor.

Går allt enligt planerna kommer Wyvern att fraktas till Stavanger på söndag.

Som Vasa

– Detta skeppet är viktigt för Stavanger, det beskrivs som en nationellt kulturminne. Det går nog att jämföra med Vasa i Sverige, säger Per Buset på företaget Island Offshore till P4 Kalmar.

Skeppet är från 1897.

Besättningsman omkom

Wyvern sjönk den 11 juli mellan Öland och Gotland. Skeppet började att ta in vatten, varför vet man ännu inte. Det är en av de saker som kommer att undersökas efter bärgningen. Besättningen räddades, men en annan besättningsman omkom vid försök att rädda det sjunkande fartyget, som var på väg till Helsingfors och tävlingen Tall Ship Race.

Bärgningen finansieras bland annat av norsk oljeindustri.

Fakta

"WYVERN"

Längd: 18,2m
Bredd: 5,4m
Djupgående: 3,25m
Vikt: 42,8 brutto,
15,8 netto
Motor: 170 hk. Volvo Penta Diesel
Blyköl: 12 ton
Blyballast: 24 ton
Stormast: 24 m
Mesanmast: 13 m
Total segelyta: 253 kvm.
Källa: www.museumstavanger.no
 
 
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".