Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

Lång väntan på teknisk hjälp efter blixtnedslag

Publicerat onsdag 14 augusti 2013 kl 14.42
"Man känner sig väldigt isolerad"
(1:35 min)
Blixten har slagit ut telefonin för många länsbor den senaste tiden. Foto: Scanpix

Just nu är det lång kö för att få hjälp av teletekniker, efter att helgens blixtnedslag har slagit ut många telefoner i Kalmar län. Runt Vimmerby och Västervik kan man få vänta så länge som i 10 vardagar.

Pia Henriksson bor i Fliseryd och berättar att blixten slog ut tv, bredband och telefoni för henne och flera av hennes grannar:

– Jag var hemma och satt i köket. Då hörde jag hur det smällde i vardagsrummet, säger hon till P4 Kalmar.

– Sedan, när jag pratade med grannen, så hade det varit precis här utanför.

Pia Henriksson är inte ensam. Helgens åskoväder i framför allt de norra delarna av Kalmar län, har slagit ut telefoner och nätuppkopplingar.

Det är Skanova som äger själva ledningarna. Nästan tre gånger så många felanmälningar ligger i kö hos Skanova nu, jämfört med hur det normalt ser ut. Därför kan kunderna få vänta längre än normalt.

– I Oskarshamn och Högsby är det 5 till 6 dagar, berättar Hans G Larsson som är informationsansvarig hos Telia.

– Lite värre är det i Vimmerby och Västervik där vi räknar 7 till 10 dagar. Det ska man ställa i relation till normaltiden som är 3 helgfria vardagar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".