1 av 2
Turistchef Stina Porsgaard från turistbyrån bjöd Anki Nilsson Västervik Framåts VD på tårta efter beskedet att Västervik Framåt AB tar över turismverksamheten i kommunen från årskiftet . Foto: Johanna Lindblad Ahl/Sveriges Radio
2 av 2
Foto: Johanna Lindblad Ahl/Sveriges Radio.
Västerviks kommun

Västervik Framåt tar över turistbyrån i Västervik

Anki Nilsson: "Tror det var tyngdpunkt på helheten"
1:22 min

Det blir näringslivsbolaget Västervik Framåt AB som från den 1 januari 2014 tar över turismverksamheten i Västerviks kommun, bland annat turistbyrån och den breda marknadsföringen av kommunen.

Förslaget om en utförsäljning av turistverksamheten med turistbyrån, webbplatsen, den bredare marknadsföringen av kommunen och turismutveckling kom i januari i år och beslutet fattades av kommunstyrelsen snart därefter.

Under våren har privata aktörer sedan varit med i en upphandling. De övriga anbudsgivarna var Östgöta Media AB/Västerviks Tidningen affärsområde Företagsmarknad, Turistcenter i Valdemarsvik AB och LindströmRömbo Reklambyrå AB.

Personal får vara kvar

De anställda på turistbyrån ska erbjudas att ha kvar sina tjänster även hos Västervik Framåt och verksamheten ska även i fortsättningen vara i Rådhuset vid Stora torget i Västervik. Och för personalen på turistbyrån var det en suck av lättnad idag.

– För oss är det framförallt skönt att det är färdigt. Att vi vet vad som ska hända med organisationen i framtiden att vi får det avslutet och den nystarten, att vi vet hur vi ska vi gå vidare och hur vi ska jobba, säger Stina Porsgaard, turistchef i Västervik.

Samtidigt känner personalen på turistbyrån att det är positivt att det blev Västervik Framåt, eftersom man har erfarenhet av att arbeta med dem tidigare, enligt Stina Porsgaard.

Ägs av näringslivet

Västervik Framåt AB är ett näringslivsbolag som ägs av näringslivet, men där Västerviks kommun är bolagets största kund. Redan idag arbetar man med sådant som nyföretagande, affärsutveckling, etableringar och att vara företagslots samt inflyttarservice. Och nu tar man även över turismen. Och det var just helheten tror VD Anki Nilsson som var till Västervik Framåts fördel.

– Jag tror det var en väldig tyngdpunkt på helheten. Att vi redan har många närliggande verksamheter och att man bedömde att helheten var våran styrka, säger hon.

Västerviks kommun kommer även i fortsättningen bidra ekonomiskt till turismverksamheten. Turismverksamheten exklusive turistbyrån och den breda marknadsföringen har en fastställd budget på 3,35 miljoner kr, respektive 1,5 miljoner kr.

Västerviks kommun har använt sig av en så kallad mervärdesmetod under upphandlingen. Dels har anbudsgivarna fått komma med rena bud på driften av turistbyråverksamheten, men utöver de har det fått svara på vilka mervärden de kunnat ge, så som nytänkande, måluppfyllelse, förankring och helhet.

Lokala förankringen viktig

Kommundirektören Carl-Magnus Mårheden säger till P4 Kalmar att det som varit utslagsgivande har varit den lokala förankringen, men också den helhet som Västervik Framåt har kunnat erbjuda.

– Framförallt deras starka lokala förankring i näringslivet, bra nätverk både lokalt och regional. Erfarenhet av besöksnäringsprojekt och synnergieffekter. Man har haft en bra helheltssyn på uppdraget i sin beskrivning, säger han.

Han tillägger att alla de fyra som kvalificerade sig för anbudsomgången har varit i alla delar genomarbetade och haft ett stort engagemang.

Men vad hoppas då Västerviks kommun vinna på att privatisera även turismverksamheten i kommunen?

– En större delaktighet från besöksnäringsföretagen, möjlighet till större påverkan från besöksnäringen. Kanske även mer resurser in i arbetet att utveckla besöksnäringen. Att man kan hitta andra finansiärer. Och ytterst handlar det om att utvecklas mer som destination och få fler besökare, säger Carl-Magnus Mårheden.

Finns redan planer

Och det finns många planer och idéer på att utveckla turismverksamheten ytterligare, enligt Anki Nilsson, men hon vill idag inte avslöja vad det kan handla om.

Västervik Framåt tar över verksamheten den 1 januari 2014 och avtalet gäller i tre år, med möjlighet till förlängning 1+1 år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".