Minst tre år till ansvarar Destination Gotland för den statligt subventionerade färjetrafiken. Foto: Filip Joelsson/SR Gotland
Oskarshamn/Gotland

Vid midnatt går anbudstiden för Gotlandstrafiken ut

Den 11 november 2013 är sista chansen att lägga anbud på Gotlandstrafiken. Och mycket talar för att det inte bara är Destination Gotland som sitter och filar på de sista detaljerna i sina anbud. Nya intressenter och även utländska rederier kan vara på gång.

Några år till är det Destination Gotland som har det statliga uppdraget att köra färjetrafiken mellan ön och fastlandet.

Men att Trafikverket har svarat på flera frågor om engelska översättningar av olika texter, om att skriva avtal på engelska och även förhandla villkoren på engelska, tyder på att även utländska rederier är intresserade.

Mindre än en vecka innan anbudstiden går ut gjorde Trafikverket ännu en gång klart att de svenska texterna gäller och att engelska översättningar bara finns som en service för utländska anbudsgivare. Frågan visar att minst ett utländskt rederi är med på sluttampen, och kan komma att lämna anbud.

Den 10 oktober förlängde Trafikverket anbudstiden efter att ha fått många frågor om de grundläggande förutsättningarna för Gotlandstrafiken. Det tyder på att nya aktörer är på väg att ta upp konkurrensen med Rederi Ab Gotlands dotterbolag Destination Gotland.

Vid midnatt går den nya tidsfristen ut, och sen följer en tid av spänd förväntan kring vem som får uppdraget i framtiden, om det blir olika rederier på södra och norra linjen och om det också blir sommartrafik till Västervik.

Det är något som Trafikverket har öppnat för och åtminstone en anbudsgivare har ställt frågor om trafik till och från Västervik, och förklarat att de är intresserade av att även köra den rutten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".