En av de saker som kommunens datasatsning ska erbjuda är hur man handlar på nätet. Foto: Scanpix
Kalmar/Sverige

Näthandlare slarvar med information

E-handeln är stor i Kalmar, och nu visar det sig att många näthandlare slarvar med att informera om kundernas rättigheter. "Ett kraftigt underbetyg", enligt Konsumentombudsman (KO) Gunnar Larsson.

Av de 339 webbplatser som Konsumentverket granskade hade mer än hälften, 183 stycken, brister. Det handlade bland annat om felaktig information om reklamations- och ångerrätten och otillåtna krav för uppsägning.

Konsumenterna kan alltså inte lita på informationen och riskerar att hamna i ett onödigt underläge gentemot företagen, konstaterar KO.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".