kalmar

Linnéuniversitetet utreder varför lärarstudenter hoppar av

1:31 min

De många avhoppen på lärarprogrammen har fått Linnéuniversitet att agera. I ett särskilt projekt ska de som läser programmet få det stöd de behöver i sin utbildning. Dessutom försöker universitetet ta reda på orsakerna i en utredning. Tendensen i början av den här höstterminen är, än så länge, att färre har hoppat av jämfört med samma tid för två år sedan.

Stefan Lund är prodekan vid lärarutbildningen på Linnéuniversitet.

– Man ser på ett nationellt plan att vi kommer utbilda för litet lärare så det är naturligtvis ur alla möjliga aspekter ett problem att det sker avhopp, säger han.

Det var igår vi berättade att dom som började läsa på Linnéuniversitets lärarprogram för två år sen har nästan var tredje hoppat av - som Cecilia Adolfsson - som tog beslutet när hon varit ute på praktik.

– Det var då jag upptäckte att det var stressigt och långa dagar.

Linnéuniversitet har nu dels dragit igång ett projekt som ska se till att dom som läser programmet ska få det stöd dom behöver i sin utbildning.

Dessutom försöker dom ta reda på orsakerna till avhoppen i en utredning. Dom har börjat med att titta på förskollärarprogramet där det visat sig att dom med höga betyg ofta slutat - kanske för att hoppa på andra program.

– Vår analys eller tolkning är just att de har andra möjligheter genom sina betyg.

En del avhopp för två år sen kan förklaras med att studenterna gick över till andra lärarutbildningar.

Tendensen i höst är att färre än så länge hoppat så här i början av terminen jämfört med samma tid för två år sen.

– Det är lite mindre avhopp nu än 2011, det är vanligt när man startar en ny utbildning att det sker avhopp.

Samtidigt kan inte Linnéuniversitet ensamt påverka verkligheten för lärarna.

– Sakta men säkert har det blivit allt mer byråkratisering och mindre tid för eleverna och den intellektuella friheten har minskat.