Natalia Bosak är försiktig när hon samlar in gåvor genom sin organisation för att inte bli lurad.FOTO: Dimitri Lennartsson/P3 Nyheter

Fler luras i sociala medier

1:42 min

Insamlingar för att hjälpa folk som har det svårt blir allt vanligare i sociala medier - men samtidigt så syns allt fler fall på hur folk luras på detta viset. Natalia Bosak som startat en insamling i Malmö har varit med om det här.

– Ja, det har vi faktiskt, och det resulterade i att familjen fick komma och lämna tillbaka matkassarna, säger hon.

Mat för över 1000 kronor samlades ihop via Natalia Bosaks insamling på Facebook, Donationer i Malmö, men familjen var egentligen inte i nöd utan hade hittat på alltihop.

– Min första reaktion var att jag var jättearg, jag skällde ut familjen, säger hon.

Två påhittade cancersjuka mammor i Skåne som drog in flera tusen, är ett annat exempel på hur folk utnyttjat andras välvilja. Misstänkta bedrägerier och påhittade historier av den här typen har ökat under det senaste året i och med att sådana insamlingar blir vanligare och startas allt oftare av privatpersoner, enligt nätforskaren Marcin de Kaminski.

– I en värld som är så pass snabb som internet är, och som sociala medier också är, så blir reaktionerna snabbare än eftertanken. Man köper lätt saker som verkar godhjärtade och fina, säger han.

Förra året dök en facebooksida upp om en kvinna som mördades av sin avundsjuka expojkvän som bodde på en flyktingförläggning, den historien var helt påhittat. Ett annat exempel är den kända nazistledare som drev en välgörenhetsorganisation på sociala medier utan rätt skattesedel eller någon registrerad ägare, som Aftonbladet har skrivit om.

– Stöter man på en sida som man tycker verkar bra, som gynnar dess ändamål som man tycker är hedervärt, då kan det vara värt att fundera på vem som ligger bakom sidan. Titta även på vilket sätt de här pengarna samlas in, säger Marcin de Kaminski.

Natalia Bosak i Malmö har lärt sig att vara försiktig efter flera bedrägeriförsök.

– Vi besöker oftast våra familjer också, så vi vet ju att de kan bevisa att kylskåpet står tomt eller att barnen går väldigt illa klätt, säger hon.

Marcin de Kaminski understryker att insamlingar och andra initiativ via sociala medier för det mesta är något positivt, men det gäller helt enkelt att vara mer källkritisk och inte gå på vad som helst.

– Man måste fortsätta vara vaksam men för den delen inte sluta göra gott, för det är ju himla viktigt,  säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista