Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera anlagda bränder på Stagneliusskolan

Publicerat torsdag 16 januari 2014 kl 01.31
P4 Kalmars reporter: "Det är lite svårt att andas"
(3:37 min)
1 av 7
Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio
2 av 7
Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio
3 av 7
Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio
4 av 7
Fläktar står utställda för att mildra röklukten. Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio
5 av 7
Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio
6 av 7
Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio
7 av 7
Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio

Räddningstjänsten fick rycka ut till Stagneliusskolan i Kalmar efter ett larm om brand på onsdagskvällen. Det brann på tre ställen i byggnaden och polisen konstaterar att branden var anlagd.

Automatlarmet på skolan gick vid åttatiden på onsdagskvällen, och när räddningstjänsten kom fram gick den att släcka utan problem. Byggnaden drabbades dock av rökproblem och all undervisning är inställd på torsdagen.

"Det kunde ha slutat riktigt illa"

Det var bland annat kläder och papper som brann inne i skolan - och det på tre olika platser.

Polisen konstaterar att branden var anlagd men har inga spår efter den skyldige.

– Det finns inga tvivel om att den var anlagd, säger polisens informatör Lina Isaksson Funke.

Hon uppmanar allmänheten att tipsa polisen om man vet något som kan vara av intresse. Antingen via mejl tips.kalmar@polisen.se eller telefon 114 14.

Den tekniska undersökningen påbörjades vid tiotiden på onsdagskvällen och fortsätter även under torsdagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".