1 av 2
SJ varslar i dag 400 anställda om uppsägning. Foto: Bertil Ericson/TT.
2 av 2
SJ:s vd Crister Fritzson Foto: TT

SJ varslar 400 anställda

Seko SJ:s ordförande: "Jag är chockad"
1:30 min

Ökad konkurrens tvingar Statens järnvägar, SJ, att sänka kostnaderna. Därför bantas nu personalstyrkan med 400 anställda. Ett varsel är lagt till Arbetsförmedlingen.

Med ökande konkurrens på den avreglerade järnvägen behöver SJ både sänka sina kostnader och investera för framtiden.

Därför, anser SJ, måste kostnaderna minskas med en miljard på tre år. Varslet påverkar inte planerad tågtrafik, uppger bolaget.

- Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson, VD på SJ.

Inom administrationen varslas 237 tillsvidareanställda, i huvudsak på huvudkontoret i Stockholm samt i Göteborg, Malmö och Krylbo.

För att möta kundernas förändrade köpbeteenden varslar SJ om nedläggning av 17 resebutiker med sammanlagt 68 tillsvidareanställda.

Dessutom stänger SJ resebutiken i Köpenhamn. Försäljningen i dessa resebutiker står för mindre än 4 procent och fortsätter att minska. I dag köper allt fler kunder sina tågbiljetter via digitala kanaler eller biljettombud.

Bolaget har också fattat beslut om att koncentrera all kundtjänstverksamhet till SJ Contact Center i Ånge.

SJ varslar därför om nedläggning av Contact Center i Tranås med 95 tillsvidareanställda. På fyra år har antalet inkommande samtal gått från 3,2 miljoner till 1,8 miljoner, en minskning med 44 procent.

Utöver de totalt 400 varslade berörs 53 personer med tidsbegränsade anställningar inom försäljningsorganisationen.

-Vi har idag informerat våra medarbetare om att vi behöver varsla. Det är ett svårt besked att ge, men nödvändigt för att säkra SJs framtid. Vi kommer att göra allt för att stödja vår personal, i samarbete med fackliga organisationer, berörda kommuner och Trygghetsrådet, säger Crister Fritzson, VD på SJ.

Varslet är bara en del av ett omfattande förändringsprogram som innebär en genomlysning av alla kostnader. Den väntade effekten av neddragningarna är minskade kostnader med 200 miljoner kronor. Nu ska MBL-förhandlingar. hållas med facket.

Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt är kritisk till neddragningarna:
– SJ, Green Cargo och Infranord säger upp hundratals.
Regerings järnvägspolitik är en katastrof, privatiseringar istället för
investeringar, skriver han på Twitter.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".