Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Mobil butik - nytt sätt att köpa konst

Publicerat tisdag 4 februari 2014 kl 09.56
Vill minska avståndet mellan köparen och konstnären
(0:14 min)
Åsa Jungnelius. Foto: Kosta Boda

Ett nytt sätt att köpa konst lanseras på Stockholm Design Week av bland andra glaskonstnären Åsa Jungnelius. LAST kallas projektet där konstnärerna vill testa om det småskaliga lönar sig. Produkterna levereras utan mellanhänder och det kan dyka upp butiker som happenings lite var som helst.

Den första ägde rum i måndags på en pizzeria i Stockholm. LAST kommer dock att ha sin bas på internet. 

Förutom Åsa Jungnelius ingår Fredrik Paulsen, som också brukar arbeta i hyttan på Glass Factory i Boda, och Gustaf Nordenskiöld.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".