Foto: Anna-Karin Lampou/Sveriges Radio

Svenskarna väljer att köpa dyrare mat

Närproducerat, ekologiskt och lyxigt. Svenska konsumenter väljer att lägga mer pengar på mat och i fjol ökade försäljningen i det dyrare så kallade premiumsortimentet. Det visar en ny undersökning.

Enligt branschorganisationen Livsmedelsföretagen, som gjort en enkät bland medlemsföretagen, ökade "nettotalet" med 63 procent för premiumsortimentet. Nettotalet är ett mått på andelen företag som svarat "ökande försäljning" minus andelen som svarat "minskande försäljning".

Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen, menar att svenska konsumenter har förhållandevis mycket pengar att röra sig med.

– Man prioriterar smakupplevelser, funktion och nytta med det man äter, säger han till SVT:s Rapport.

Nettotalen för bassortimentet gick upp sju procent medan lågprissortimentet hamnade på minus två procent.

Förhållandet mellan premium och lågpris var i stort sett det omvända för bara ett år sedan, enligt Livsmedelsföretagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".