Dålig statistik försvårar underhållet av järnvägen

"Måste ta reda på hur det gick tidigare"
1:31 min

Det går inte att avgöra om underhållet av de svenska järnvägarna blivit bättre eller sämre de senaste åren, eftersom det saknas samlad statistik.

Det säger Jan-Eric Nilsson som är professor i Transportekonomi på VTI.

Bristen på historisk överblick gör det svårt att avgöra hur järnvägsunderhållet ska kunna bli mer effektivt framöver.

– Man har väldigt mycket fokus på framtiden och att planera och det är självklart bra. Men min poäng är att du kan inte göra det på ett smart sätt utan att ta reda på hur det gick tidigare, säger Nilsson.

Det är svårt att forska om järnvägen i Sverige, tycker Jan-Eric Nilsson. Han tror att Trafikverket har mycket statistik från olika delar av landet men att myndigheten varit dålig på att sammanställa siffrorna.

Nilsson anser att det är viktigt att kunna jämföra underhållet mellan olika regioner och entreprenörer för att se vad som måste bli bättre. Nilsson tycker dessutom att den statistik som finns inte alltid är pålitlig.

Även Robert Röder, vd på Strukton, ett av de dominerande företagen för järnvägsunderhåll i Sverige tycker att Trafikverket ska se till att få ordning på siffrorna. Statistiken skulle dessutom kunna nyansera debatten om järnvägen, tror han. 

– Statistiken finns, jag är säker på att många människor jobbar med den men att den inte finns sammanställd och lätt översiktlig är en brist. Jag skulle gärna vilja se att Trafikverket visade upp statusen och nuläget för järnvägen, för då kommer alla förstå i vilket skick den befinner sig.
– Jag tror att den är sig i bortre delen av sin livslängd och har passerat bäst-före-datum. Den är i behov av kraftfulla upprustningar, säger Röder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".