Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fel i SD-annons spreds på sociala medier

Publicerat måndag 3 mars 2014 kl 15.45
I Hallandsposten i lördags uppmanades väljarna att rösta den 19 september. Foto: Sveriges Radio

När Sverigedemokraterna publicerade en annons inför valet i Hallandsposten uppmanades väljarna att rösta den 19 september – fem dagar efter valet.

– Det måste vara nån slags mänsklig tabbe. Det är knappast något medvetet fel, säger Thord Brynielsson som är vice ordförande för Sverigedemokraterna i Halland.

Annonsen spreds snabbt på sociala medier under helgen, bland annat med texten: "Ja, kära Sverigedemokrater. Gå och rösta den 19 september. Vi andra går till valurnorna den 14..."

– Vi lever ju i en demokrati. Vad ska man göra åt det? frågar sig Thord Brynielsson.

Enligt Hallandspostens chefredaktör Viveka Hedbjörk fanns felet med redan när manuset skickades in, men trots korrektur har ingen upptäckt det felaktiga datumet.

Tidningen kontrollerar om annonsen innehåller någonting som är publicistiskt känsligt, men känslig information innefattar inte felaktiga datum, enligt Hedbjörk.

– Man kan önska att någon i vår process hade sett det, men felet ligger hos annonsören som inte har upptäckt felet när de har haft möjlighet att titta på det igen.

Har det hänt tidigare att det varit fel i en annons inför valet?

– Nej, men fel i annonser har det varit förskräckligt många gånger. Detta är ett korrekturfel och det händer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".