1 av 3
Tågstationen i Oskarshamn. Foto: Alexander Jungå/Sveriges Radio
2 av 3
Olivia Edinius och Carina Wirén tror att tågtrafiken är viktig för Oskarshamn. Foto: Alexander Jungå/Sveriges Radio
3 av 3
Kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamn, Peter Wretlund (S), tycker att beslut togs för fort. Foto: Alexander Jungå/Sveriges Radio

Kritik mot minskad tågtrafik

Tågresenär: Den är viktigt för oss som bor i Oskarshamn
1:50 min

Många resenärer är upprörda över att tågförbindelsen mellan Oskarshamn och Nässjö upphör i december. Carina Wirén i Oskarshamn brukar åka tåglinjen och tror att det är viktigt för både resenärer och Oskarshamn att den blir kvar, men KLT tycker att för få reser - och skär ner.

Bockabanan består av en strax över åtta mil lång enkelspårsräls mellan Nässjö och Hultsfred. Persontrafiken på sträckan drivs i samarbete av Jönköpings länstrafik, JLT och Kalmar Läns Trafik, KLT under namnet Krösatågen.

Carina Wirén i Oskarshamn brukar åka tåglinjen mot Nässjö och Jönköping och ska kanske studera där i höst. Hon tycker att det är viktigt för både resenärer och Oskarshamn att förbindelsen blir kvar.

– Det är både viktigt för oss som bor här och för de som bor på andra orter. Att de kan ta sig hit, säger Carina Wirén.

Det började med att Jönköpings länstrafik JLT såg att det behövde sparas pengar och beslutade i förra veckan tillsammans med KLT att tåglinjen från Eksjö - Oskarshamn skulle upphöra i december.

I måndags träffades politiker från flera berörda kommuner, bland annat Oskarshamn, Högsby och Hultsfred, och bestämde att man skulle skriva ett protestbrev till trafikbolagen och landstingen i Kalmar och Jönköpings län. 

Snabba beslut togs

Det var inte länge sedan som Bockabanan nyinvigdes, och Peter Wretlund som är kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamn tycker att KLT tagit ett för snabbt beslut att skära ner trafiken såhär.

– Det är alldeles för kort tid att köra denna för att kunna få en bra bild hur det går. Och man kan också ifrågasätta om det har satts in tillräckliga marknadsföringsinsatser kring det hela, säger Peter Wretlund.

KLT: Något behövde göras

Karl-Johan Bodell är trafikdirektör på Kalmar Länstrafik och säger till P4 Kalmar att man först hade tänkt att vänta med att skära ner tågtrafiken efter Jönköpings beslut att göra det på sin sträcka, och istället hoppas på att det blir fler som reser. Man såg samtidigt att det behövdes en större utvärdering av resandet på Bockabanan snart. En utvärdering som KLT menar antagligen skulle peka på att det var nödvändigt att skära ner från deras sida också. Därför fattades beslutet snabbt.

En nödlösning som dykt upp nu, kan vara en tågpendel som är tänkt att gå mellan Oskarshamn och tågstationen i Berga strax utanför Högsby. Där knyter man ihop trafiken med Stångådalsbanan som tar resenärerna vidare. Till exempel mot Nässjö.

Ett nationellt problem

– Det hade det varit roligt att ha haft bägge handlingsalternativen. Det här är ett nationellt problem. Det handlar om att vi måste få politiker i Stockholm som i större utsträckning vågar satsa på järnväg, och som också vågar satsa utanför tillväxtområden, säger Peter Wretlund (S) kommunstyrelseordförande i Oskarshamn. 

Fakta om Bockabanan

Sträcka: Nässjö-Hultsfred
Sträcka: 83 km
Antal spår: Enkelspår
Elektrifierad: Nej
Biljettoperatörer: Kalmar Läns trafik och Jönköpings länstrafik

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".