Uppgifter: Gotlandsbåten valde rederi med dålig ekonomi

16 min

Gotlandsbåtens företrädare sa att M/V Västervik aldrig lämnade Grekland på grund av byråkrati, strejk och värme. Enligt nyhetsmagasinet Horisont, som varit i Pireus, var båten ännu inte klar i juli. Men enligt företaget kunde den bli helt klar på några dygn.

44 000 resenärer snuvades på sin resa till Gotland med M/V Västervik i sommar, eftersom Gotlandsbåten AB inte fick hit sin hyrda båt i tid för utlovad sommartrafik.

Christer Nilsson, journalist på det gotländska nyhetsmagasinet Horisont, skriver i det nummer som kommer ut i dag om sitt besök i hamnen i Pireus där M/V Västervik ligger. Enligt honom var båten inte färdigbyggd, samtidigt som den har oklar ägare med frågetecken kring ekonomin.

– Båten var inte alls färdig i slutet av juli, säger Christer Nilsson.

– Jag vet inte hur de har jobbat, men faktum är att företaget som det handlar om (Gotlandsbåtens samarbetspartner, reds. anm.) inte har någon båttrafik och dålig ekonomi.

Lars Meyer är vd för Gotlandsbåten. Han menar att det istället var byråkrati som gjorde att båten inte kunde lämna Grekland.

– Jag har inte sagt att hon var färdig för trafikstart i början av juli. Jag har sagt att det återstod en del jobb, omkring fem till åtta dagar.

Det som såg ofärdigt ut skulle enligt Meyer kunna ha blivit klart under några dygn.

– En byggarbetsplats ser ju ut på ett visst sätt. Alla som har varit på ett varv vet att man går omkring och tror att "det här kan aldrig bli färdigt i tid". Men det är visuellt. Jag är glad att inte mattorna var utrullade och borden var dukade. Då hade båten blivit fördärvad av alla arbetare som sprang omkring där.