Konsumentverket hotar Gotlandsbåten med domstol

1:38 min

Gotlandsbåten som ju misslyckades med att ordna färjetrafik mellan Västervik och Gotland nu i sommar hotas av prövning i Marknadsdomstolen. Konsumentverket tycker inte att det räcker med att de drygt 40 000 berörda resenärerna fått pengar tillbaka,

Enligt Konsumentverket bör resenärerna bör också ersättas för den merkostnad som det innebar att boka om till ett dyrare rederi.

 Gotlandsbåten har tidigare hävdat att det inte finns någon jämförbar resa som deras resenärer kunde boka om till. Men Konsumentverket håller inte med. Alternativa resor från såväl Oskarshamn som Nynäshamn ligger inom ramen för skyldighet att erbjuda en ombokning, skriver Konsumentverket. Och det är transportören - det vill säga Gotlandsbåten AB, som ska stå för merkostnaden slår verket fast.

Färjetrafiken skulle ha inletts i juni, med det rederi som Gotlandsbåten samarbetade med kunde inte ordna fram en godkänd färja i tid. Den tilltänkta färjan blev kvar i grekiska Pireus och Gotlandsbåten fick ställas in hela premiärsäsongen.