Renoverade Krösatåg dröjer

1:36 min

Förseningar med renoveringen av Krösatåg mellan Emmaboda och Karlskrona gör att resenärerna tvingas åka i slitna tåg i dålig komfort. Från i höst var det meningen att fem renoverade tåg skulle gå på sträckan. Men det är bara ett som gör det.

Resten av trafiken sköts av slitna tåg som ska in och renoveras.

– Vår andemening var att inte köra trafiken med ej ombyggda fordon, säger Karl Johan Bodell som är trafikdirektör på Kalmar länstrafik. 

– Men nu tvingas vi till det, i och med att vi inte såg problemet när vi beställde tidtabellen för då låg leveransplanerna fast.

Runt om i landet finns olika länstrafikbolag som väntar på renoverade Pågatåg – totalt är det omkring 25 tåg som ska renoveras och ut till länen.

När man beslutade i vilken ordning länen skulle få renoverade tåg hamnade Kalmar riktigt högt upp på listan.

Det har inte varit någon vinstlott.

De två första renoverade tågen höll inte måttet och skickades för garantireparationer i maj. Sedan hände det inte mycket och ett av tågen är fortfarande kvar på verkstan efter nästan fyra månader.

Dessutom dras renoveringen av de tåg som står i kö ut på tiden.

Trots strulet ångrar inte Karl Johan Bodell att man valde att satsa på gamla tåg, istället för att köpa nytt:

– Vi hade inte kunnat satsa på tågtrafik över huvud taget om vi hade satsat på nya fordon, det hade blivit alldeles för dyrt.

När tror du det enbart kommer att rulla nyrenoverade tåg mellan Emmaboda och Karlskrona?

– Nu vågar jag inte ge ett datum, jag har inte fullt grepp om vad som sagts i den här frågan. Om jag säger under hösten så tror jag det är den närmaste gissningen jag kan göra.