Illustration: Nick Näslund/Sveriges Radio

Ny satsning ska få fler att flytta till Kalmarsundsregionen

Ett elektroniskt nyhetsbrev ska ge svar på frågor om barnomsorg och arbetsmarknaden
2:03 min

Kalmar, Mönsterås och Oskarshamns kommuner satsar nu gemensamt på att marknadsföra regionen för folk som kan tänka sig att flytta dit. Ett gemensamt nyhetsbrev är den första gemensamma åtgärden.

– Politiker har samarbetat och man har samarbetat på tjänstemannanivå, men det här är det första konkreta som de här tre kommunerna gör tillsammans, säger Sofie Gunnarsson, som arbetar på Attraktiva Oskarshamn AB.

Hur ska ni samarbeta?

– Dels är det genom ett digitalt nyhetsbrev, och då riktar vi oss framför allt till de som inte bor i Kalmarsundsregionen i dag.

Det elektroniska nyhetsbrevet ska berätta vad som händer i Oskarshamn, Mönsterås och Kalmar, sådant som kan vara intressant för folk som funderar på att kanske flytta till regionen, eller är på jakt efter jobb i trakten.

Sofie Gunnarsson på Attraktiva Oskarshamn AB och hennes kollegor i Mönsterås och Kalmar kommuner menar att man vill bredda marknadsföringen av de tre kommunerna Kalmar, Mönsterås och Oskarshamn.

– Tidigare har man fokuserat på sol och bad och den turistiska delen, och evenemang och de delarna, säger Sofie Gunnarsson.

– Det är jätteviktigt och det kommer vi att fortsätta med, men det som är nytt här nu är att vi kommer att rikta oss till de som kan fixa rekryteringsbasen framöver. Och ge de här argumenten och inspiration till den här målgruppen.

– För ska man flytta hit, så måste vi ha mycket på fötterna för att man ska välja den här regionen.

Tanken är att det elektroniska nyhetsbrevet ska ge svar på sådana frågor som vilken barnomsorg som finns och hur arbetsmarknaden ser ut i det här området.

Nyhetsbrevet riktar sig både till de som söker jobb i regionen och de som rekryterar arbetskraft.

Satsningen ska pågå i ett år och sedan ska man utvärdera. Kommunerna är inte heller främmande för att utvidga samarbetet med fler kommuner.

Sofie Gunnarsson menar att det i dagens arbetsmarknad är nödvändigt att samarbeta mellan kommuner med marknadsföring och inte se varandra som konkurrenter.

– Jag skulle säga att det är tvärtom. Samarbetar vi inte, så gör vi varandra en otjänst, menar Sofie Gunnarsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".