Hans Linnér. Foto: Leif Johansson/Sveriges Radio

Ljunghälls gör comeback efter krisen

Vd:n: Vi gillar bilindustrin
1:29 min

Många underleverantörer till fordonsindustrin har försvunnit eller blivit mycket mindre de senaste tio åren, men i Södra Vi satsar Ljunghälls ändå - satsningar som kan komma att generera omkring ett 20-tal nya jobb.

Ljunghälls drabbades hårt av krisen i bilindustrin men har kommit tillbaka. I dag har företaget runt 500 anställda och investerar i flera nya gjutceller. Det handlar om en investering på 60 miljoner kronor.

– Vi gillar bilindustrin. Motorer och den typen av produkter har ju väldigt långa livslängder jämfört med om man tittar på telekom eller något annat där produkterna byts ut vart tredje år. På så vis är det väldigt långsiktiga investeringar kopplade till kundernas produkter, säger Hans Linnér som är vd på Ljunghälls.

– Att sedan marknaden går lite upp och ner emellanåt, det får man ta.

Det är inte så många år sedan det var kris i hela fordonsvärden. Försäljningen av både personbilar och lastbilar rasade. Mellan 2006 och 2010 försvann 24 000 jobb i den svenska fordonsindustrin.

Trots att tiderna blivit bättre sedan dess har inte alla jobben kommit tillbaka. Främst biltillverkare har vänt sig till låglöneländer för att få ner kostnaderna.

Ljunghälls som jobbar både mot personbils- och lastbilstillverkare står stadigt. Så stadigt att man alltså investerar i tre gjutceller, maskiner som inte bara gjuter utan också klarar av både för- och efterarbete så att delarna är helt klara när de kommer ut ur maskinen.

Det gör att fabriken blir effektivare, men inte så mycket större om man ser till antalet anställda:

– Det skapar några tiotal, men jag tycker signalföringen är viktigare, säger Hans Linnér.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".