Foto: Fredrik Sandberg/TT

Små knuffar kan få oss att göra miljövänligare val

Nudging - små vänliga knuffar i rätt riktning
4:44 min

Beteendeekonomer menar att vi människor sällan gör rationella val där vi väger för- och nackdelar mot varandra. Istället styrs vi mycket mer än vi tror av omedvetna signaler och vanor. 

Beteendeekonomer har givit sig in i klimatdebatten med teorier om hur man kan få människor att göra bättre val för klimatet. 

Våra hjärnor väljer helst de lättaste utvägarna. Ibland kan det därför räcka med en liten knuff, en "nudge" på engelska, för att få oss att välja annorlunda.

– I Danmark gjorde man ett försök i en kommun där man hade problem med nedskräpning. Man klistrade helt enkelt gröna fotsteg på trottoaren som om de var på väg mot papperskorgen. På så sätt kunde man minska nedskräpningen med 46 procent, berättar Katharina Brunat, grön entreprenör och drivande i nätverket Nudging Sweden.

Ett annat exempel gjordes av en svensk hotellkedja där man hade mycket problem med matsvinn. Hotellet serverade en stor buffé varifrån gästerna ofta plockade på sig litet för mycket mat som de sedan slängde.

– Det man gjorde var att man minskade tallriksstorleken med ett par centimeter i diameter. På så sätt tog gästerna fortfarande full tallrik, men upplevde en ökad nöjdhet, när de slapp slänga, man blev fortfarande mätt och på så sätt kunde man minska matsvinnet med 20 procent.

Det låter lite som att man lurar folk att göra rätt utan att de vet om det?

– Jag skulle inte kalla det för att lura. Du har ju fortfarande ett val. Du kan gå rakt fram och strunta i de gröna fotstegen och fortfarande slänga ditt skräp på marken om du hade velat det. Du kan fortfarande ta om på buffén om du vill ha mer mat. 

Nudging är egentligen inget nytt, säger Katharina. Det nya är att använda metoden för att skapa en hållbar framtid.

– Man kan säga att butikskommunikation, att varor ligger i korgar för att det ska kännas att det är billigare och lättar att ta till sig, är en form av nudge som man har använt ganska länge inom marknadsföring. Jag tror att vi kan använda det här mer för ett gott syfte. Att man hjälper människor att sluta fatta korkade beslut.  

Hur kan man då använda nudging för att få oss göra bättre val för klimatet?

Katharina tror att både kommuner och företag kan börja titta på nudging som en metod för att börja engagera sina medborgare och sina kunder. Ett exempel kan vara att prova smartare "defaultlägen", till exempel blanketter där ett önskat val redan är ikryssat.

– Om det gröna energivalet redan är ikryssat när du ska välja ett nytt elavtal, då är sannolikheten större att du sedan fortsätter att välja det, istället för att göra ett nytt, aktivt val. Vår hjärna funkar på det sättet, att vi gör det enklaste valet.

– Jag tror att det är så enkelt att det bor en liten latmask i oss allihopa och vardagen ser ut så att vi har ont om tid och vi gör det som är enklast för oss. Därför måste vi helt enkelt ta vara på den kunskap vi har om hur människan och hjärnan fungerar och vad som styr våra beteenden, och göra det enkelt att göra hållbara val.

Vem ska göra de här valen åt resten av medborgarna då?

– Givetvis ska man få bestämma själv. Det handlar inte om det, utan det handlar om att ge ytterligare ett val och att underlätta det valet.

– Tyvärr ligger det idag mycket på konsumenterna att efterfråga bra miljöval eller efterfråga det som är mer hälsosamt. Jag tror att både företag och hela samhället behöver bli bättre på att underlätta för de här valen.

– Ofta har ju en kommun uppsatta miljömål som man vill nå och som är politiskt beslutade så man får utgå från dem och titta på hur man kan hitta kreativa lösningar för att uppnå dessa på bästa sätt.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".