Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Pedagogen uppmanar: Släng mer leksaker

Du kan slänga 95 procent av alla leksakerna
9:00 min
Leksaker. Foto: Jessica Johansson/Sveriges Radio
Leksaker på golvet på en förskola. Arkivfoto: Jessica Johansson/Sveriges Radio.

Barnen behöver inte alla de leksaker de har. I själva verket kan leksakerna hämma barnens kreativitet och bidra till att öka och sprida könsnormen menar pedagogen Karin Öberg. 

Karin Öberg har jobbat 30 år jobbat inom förskolan.

– När det gäller leksaker känner jag att vi kan ta bort 95 procent av det som finns i butikerna, säger hon.

Hur menar du då?

– Jag reagerar på att det är vuxna människor som tänkt till på vad barnen sa leka med. Att det är väldigt kommersialiserat hela leksaksbranschen. Jag tycker att leksaker ska vara utvecklande och utmanande för barnen.

Hur har detta med leksaker utvecklats under dina 30 år i yrket?

– Jag fick ju själv barn på 70-talet då var det en speciell trend där det var väldigt lite saker, vi hade inte speciellt mycket leksaker till barnen. Sedan har ju den trenden vuxit något otroligt. Nu är det en sån uppsjö av saker att man kräks på det. När det gäller pojkar och flickor och det hela genustänket känner jag att det gått tillbaka, både när det gäller samhället i övrigt, oss kvinnor och män och även bland barnen. Men nu händer det en del saker som tur är.

Det finns olika leksaker som anses mer "killiga" och mer "tjejiga". Hur tänker du kring hur detta påverkar barnen?

– Det här har man ju pratat om jämt och man undrar ju varför det blir på detta sätt, men det finns ju inga svar på de frågorna. Jag kan tänka att vi som vuxna säger saker på olika sätt. Man använder olika tonlägen och olika språkval utan att man tänker på det. Omedvetet tror jag att man gör det.

I intervjun ovan berättar Karin Öberg också hur de på den öppna förskola hon jobbat plockat bort den största delen av leksakerna för att barnens kreativitet ska utvecklas samtidigt som det inte gör att pojkar och flickor leker med olika leksaker och att de på det sättet färgas av normen.

– Jag tycker inte att man behöver ha leksaker på förskolan, men jag tycker faktiskt inte det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".