Magnus Krusell, Lennart Palm och Nick Näslund. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio
Magnus Krusell, Lennart Palm och Nick Näslund. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio

Antalet viralsajter har exploderat på kort tid

Allt du inte vågat fråga om de nya viralsajterna
9:12 min

De senaste månaderna har de dykt upp som svampar ur jorden på nätet. De kallas "viralsajter", sajter som vill att du ska dela deras material med dina vänner på Facebook.

Nick Näslund är medieintresserad reporter på P4 Kalmar och beskriver vad en viralsajt är:

– Det är en sajt som paketerar innehåll som man hittar på nätet, med förhoppning om att det ska spridas via sociala medier. Sajterna vill ge dig ett innehåll som du sedan i sin tur ska vilja sprida till dina kompisar. Det kan handla om roliga listor på "dom 7 galnaste rymdögonblicken i filmer", eller "18 saker som du slösar bort dina pengar på i onödan".

Rubrikerna på sajterna är enkla att klicka på, men framför allt handlar det om att materialet ska vara attraktivt att dela på Facebook.

På bara några månader har antalet svenska viralsajter ökat explosionsartat.

– När jag har letat hittade jag omkring 20 svenska sajter. Det är både mediebolag som Expressen, Aftonbladet och lokaltidningskoncernen NTM som startat viralsajter, men också en hel del privata alternativ, som man kan tänka sig är en eller flera privatpersoner som gör det på kul – eller för att få annonspengar.

Bara de svenska kvällstidningarna har startat minst sju liknande sidor på sistone.

På de mindre viralsajterna är det ofta svårt att hitta en avsändare:

– När jag har tittat närmare på det här så har jag haft svårt att hitta några avsändare på de flesta av de privata sajterna, berättar Nick Näslund.

På vissa av sidorna finns ingen reklam – varför inte det?

– Kvällstidningarnas viralsajter är de mest uppmärksammade, som Omtalat och Lajkat. Där handlar det om ett mer eller mindre uttalat mål att växa så stora som möjligt först. Och faktum är att de har varit uppe bland de allra största mobilsajterna i Sverige. Affärsmodellen är inte klar ännu. Det är en experimentverkstad för mediebolagen, där de vill nå en yngre målgrupp, de vill få många besökare och så vill de lära sig hur material kan få spridning via sociala medier på ett effektivt sätt.

Men de tar alltså videoklipp och bilder som de hittar på nätet. Sedan lägger de upp det samlat, på de här sidorna?

– Ja, och det här kan vara ganska kontroversiellt. Flera av de här sajterna har formuleringar som att "vi antar att folk vill ha spridning på sitt material om de lägger upp det på sociala medier".

– Det kan vara värt att tänka på det som privatperson: var hamnar bilderna man faktiskt delar ut via Facebook till exempel.

Men får man göra så?

Frågan är om det går att göra utan att bryta mot upphovsrättsregler? Det är inte riktigt testat och utrett ännu, men det diskuteras ganska intensivt på webben just nu. Det handlar ofta om en gråzon.

Blir vi nåt klokare av dom här sajterna – eller är det bara underhållning?

– Det är svårt att se någon samhällsnytta med det här. Men samtidigt kan det kanske ge pengar till tidningar, som behöver finansiera mer "nyttig" journalistik, eller hur man ska uttrycka det. En av föregångarna som man sneglar på – den amerikanska sajten Buzzfeed – har faktiskt börjat med mer traditionell utrikesbevakning och journalistiska granskningar, efter att ha växt jättesnabbt med hjälp av sina virala videoklipp och superkorta texter.

I korthet: Vad är en viralsajt?

En sajt som paketerar innehåll, ofta upphittat på nätet, med förhoppning om att det ska spridas via sociala medier. Sajterna vill ge dig ett innehåll som du sedan i sin tur ska vilja sprida till dina kompisar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".