Inger Wiklander pendlare på busstationen. foto: Tobias Sandblad SR
Inger Wiklander är pendlare och funderar på att byta ut ett dyrt busskort mot bilen istället - fastän hon helst vill vara mijövänlig. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges radio

Kraftiga prishöjningar hotar pendlare och långresenärer

"Vill de att vi ska vara miljövänliga eller?"
2:08 min

Det kan bli kraftiga prishöjningar för flera tåg- och bussresenärer vid årsskiftet om förslaget till nya taxor går igenom på landstingsfullmäktigemötet som börjar i dag. Förslaget visar att pendlarna och de som reser långväga får klart högre prisökningar, än det som redovisats tidigare.

– De skrämmer ju bort resenärerna, de får ju inga nya resenärer med det här säger busspendlaren Inger Wiklander som kommer få betala 3 000 kronor mer om året och överväger nu att ta bilen istället.

När förslaget att höja taxorna inom kollektivtrafiken blev känt tidigare under hösten, talades det om höjningar på mellan 6 och 7 procent. Men när förslaget nu ska beslutas om på detaljnivå framgår det att stora passagerargrupper får betydligt högre prisökningar.

Höjningen på pendlarkorten ligger mellan 19 och 29 procent, beroende på hur långt man åker. Även de som reser sent på kvällarna drabbas hårt. En enkel bussresa med nattaxa kommer kosta minst 60 kronor framöver och priset höjs med 10 kronor per resa. Även för ungdomarna.

På dagtid får barn och ungdomar inga höjda avgifter. Den som reser inom en zon, ofta inom en tätort får blygsamma höjningar. Men de som reser långt drabbas mer och framförallt pendlarna då.

– Det är inte rimligt att en bussresa ska kosta lika mycket som att åka bil. Jag vill vara miljövänlig men det får ju vara till en viss gräns, säger Inger Wiklander.

Från Kalmar länstrafik sida vill man inte kommentera för P4 Kalmars lyssnare varför en så stor del av höjningen tas ut av pendlare och långresenärer. Orsaken är att landstingspolitikerna ännu inte tagit beslut i frågan och att justeringar av förslaget kan komma att ske.

Helt annan riktning i rödgröna Skåne

En jämförelse med Region Skåne, som liksom Kalmar län numera också styrs av en rödgrön majoritet, visar att man där resonerat precis tvärtom.

Där har miljöpartiet gått till val på att inte höja priserna och håller sitt löfte - och man kommer därmed få mer kollektivtrafik för pengarna där - än här i Kalmar län där t ex ett pendlarkort inom en tätort kommer kosta 560 kronor jämfört med 385 i de flesta skånska tätorter och 495 i de stora Malmö, Lund eller Helsingborg.

– Jag förstår inte hur de tänker här. Sitter de i miljöpartiet och föreslår det här förstår jag inte hur de tänker. Vill de att vi ska vara miljövänliga eller? säger Inger Wiklander.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".