Inger Wiklander. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio
Pendlaren Inger Wiklander i diskussion med Jessica Rydell (MP). Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Höjda avgifter för buss och tåg

Busspendlaren Inger Wiklander tar bilen framöver – "är tämligen förbannad"
1:56 min

Efter två dagars debatt antogs på fredagseftermiddagen landstingsplanen som styr hur landstingets pengar ska fördelas nästa år. 

En ändring gjordes av majoriteten, nämligen kring kostnaden för skolbusskorten, men i övrigt antogs planen i sin helhet.

I landstingsplanen, som P4 Kalmar berättar mer om i annan artikel, var det framförallt frågan om höjda avgifter inom kollektivtrafiken, som väckte mest debatt sett över de två dagarnas diskussioner. Också P4 Kalmars lyssnare reagerade på förslaget som leder till höjningar på 20-30 procent för pendlarkorten.

– Dåligt, dåligt, att höja när ni redan är bland de dyraste i landet. MP borde fatta att det blir billigare och snabbare att ta sin bil... Var det det ni ville? undrar Barbro Rugerup.

Inger Wiklander som P4 Kalmar träffade häromdagen och sedan dess både talat med Anders Henriksson (S) och Jessica Rydell (MP) är inte heller imponerad över argumenten från majoriteten, som bland annat fört fram att det "bara" kostar 36 kronor för en tur till Emmaboda i genomsnitt för en pendlare med månadskort.

För Inger som åker mellan Nybro och Kalmar är ekvationen enkel. Eftersom det bara är tre mils bilresa för henne och hennes bil drar 0,7 liter milen blir det ingen ekonomisk vinst längre att ta bussen när ett månadskort kostar över 1200 kronor. Inger har redan bestämt sig.

– Nu kommer jag börja köra bil.

Landstingsstyrelsens ordförande (S) Anders Henriksson sa i debatten igår att han skulle följa vilka effekter som avgiftshöjningen kommer få och även Linda Fleetwood (V) hoppas att KLT följer upp effekterna, men ser flera värden i resandet, vid sidan om priset, som hon hoppas kommer få folk att stanna kvar som buss- och tågpendlare.

– Man kan ju också sen fördelarna av att sitta på tåget istället för att sitta bakom ratten, vi ska också se hur man kan vara uppkopplad på bussen, säger Linda Fleetwood (V).

Samtidigt väntar ytterligare förändringar, som sparar pengar åt KLT, då de kommer upphöra att trafikera sträckor där bara mycket få resenärer suttit på bussen. Här är i stället budskapet att de som drabbas ska utnytta närtrafiken, alltså möjlighet att beställa en mindre buss när man reser.

– Merparten ersätts av det trafiksystemet, säger Anders Henriksson (S)

Alliansen hotade på torsdagen med att yrka återremiss, alltså kräva att förslaget om höjda avgifter görs om och utreds, men det visade sig svårt, då man i så fall skullle kräva att hela budget fick göras om.

– Det skulle kosta landstinget 300.000 kronor, säger Christer Jonsson (C) och backar från tanken.

Kritiken mot att låta pendlar få höjda priser med mellan 20 och 30 procent består dock.

– Vi protesterar bestämt mot det, säger Christer Jonsson (C)

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".