Kalmar central med Öresundståg i förgrunden.
Nu blir det personaltunt. På stationen i Kalmar. Arkivfoto: Anna Rydén

Mer folktomt på järnvägsstationer

Om 15 år ska alla tågstationer fjärrstyras från de större driftledningscentraler. I helgen gjorde de tolv tågklarerarna i Kalmar sin sista arbetsdag. Kontoret stängs och arbetet ska skötas från Malmö, skriver Barometern.

I Kalmar har tre blivit uppsagda. Övriga omplaceras till stationer som behöver bemannas. I länet är Blomstermåla, Berga och Vimmerby exempel på stationer med lokala ställverk.

Tågklarerare leder tågtrafiken med hjälp av växlar och signaler och övervakar säkerheten. Numera kan många stationer fjärrstyras. Man behöver alltså inte vara på platsför att kunna leda trafiken rätt.

Som lokaltågklarerare dirigerar man trafiken inom ett stationsområde. Man arbetar med ett signalställverk för att få tågen att gå genom stationen på utvalt spår. Ställverken kan vara moderna datorställverk som manövreras via en dator. De kan även vara äldre som kanske kräver att växlarna vevas för hand.

- Vi måste helt enkelt ha nyare teknik för att den ska vara kompatibel med det system som används vid fjärrstyrning. Så omställningen till fjärrstyrning ligger långt fram i tiden, vi hoppas vara i gång år 2030, säger Linus Eriksson på Trafikverket till Barometern. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".