Kjell Larsson. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio
Kjell Larsson professor i sjöfart och miljö vid Linnéuniversitetet. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Professor: Ansvaret för utsläppen ligger också på beställarna

"Alla har sin hemläxa att göra"
1:46 min

Samhället måste sätta större tryck även på de som tar emot varorna från fartygen. Det säger professor Kjell Larsson vid sjöfartshögskolan i Kalmar efter det stora paraffinutsläppet som nått sydöstra Öland.

Det är inte bara fartygen och rederierna som släpper ut ämnen till havs som borde få känna av en ökad press, enligt Kjell Larsson:

– Den som äger lasten har ju ett ansvar att ta reda på hur den fraktas.

Kjell Larsson är övertygad om att utsläppet gjorts avsiktligt.

– Tyvärr får man väl säga att det finns en hel del fartyg runt Östersjön som inte följer regler och det här är ett exempel på det, så får det inte gå till.

Förutom att sätta press på rederierna menar Kjell Larsson att man också ska fokusera på köparna av produkterna och han utesluter inte att det också finns svenska inköpare som ser mellan fingrarna här.

– Det finns nog från alla nationer som inte sköter sig, jag tror alla har sin hemläxa att göra.

När Mörbylånga kommun blev varse det stora utsläppet av paraffinolja som nådde sydöstra Ölands kust i slutet av november gavs bilden att det inte var olagligt att göra så här. Men både de mängder det handlar om och regelverken kring hur rester av paraffinolja ska hanteras tyder enligt Kjell Larsson på att någon gått över gränsen.

– Restprodukter från det här ämnet ska hamnen ta hand om innan fartyget lämnar hamn så det ska inte finnas rester på fartyget så det kan släppas ut på havet.

Senaste tiden har det kommit flera rapporter från stränder i andra länder i Östersjön av både paraffin och andra ämnen som stelnar när det kommer i det kalla vattnet och flyter i land i stora mängder.

Eftersom det finns en gråzon, där det ibland är lagligt att göra rent sina behållare ute till havs, så har flera länder efterlyst krafttag. Senast är det Tyskland som slagit larm och även Danmark har haft stora problem längst sina stränder.

– Det är länderna som har stor bevakning av sina stränder. Dansk regeringen har ansett att det är en fråga av hög prioritet, säger Tatanya Olsson på Transportstyrelsen som är Sveriges representant i den internationella diskussionen som förs inom ramen för International Maritime Organization.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".