Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya sensorer på däck kräver verkstadsbesök

Däckexperten Patrik Idensjö berättar om det nya systemet
3:50 min
Patrik Idensjö och däckventil. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
Patrik Idensjö. Till höger: en ny typ av däckventil. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio

Att skifta till vinterdäck kan bli både krångligare och dyrare än vanligt den här hösten för dig som köpt ny bil senaste året. Det kan krävas verkstadsbesök för att slippa larm om punktering.

Alla nya personbilar som sålts sedan 1 november 2014 har ett övervakningssystem där kännare inne i däcken ska slå larm om det är för lite luft i hjulet.

Vid däckbyte kan det leda till larm även om nya däcket har rätt tryck, berättar Patrik Idensjö vid Däck-Roy i Färjestaden:

– Varje sensor har ett eget ID och alla bilmodeller klarar inte själva av att känna av mer än fyra ID åt gången. Då måste vi gå in i bilens dator så den känner av att det är nya sensorer i däcken på bilen.

I ett däck som legat i förrådet ett halvår så går sensorerna ner i vila för att spara batteri så proceduren att manuellt sätta fart på systemet och undvika larm kan krävas vid varje tillfälle ett nytt däck sätts på bilen.

Det betyder extra kostnader för bilägaren.

– Ja det blir lite dyrare. Man får räkna med sju till åtta minuter extra att byta däck med sensorer så allt blir rätt, säger Patrik Idensjö.

Med övervakningssystemet som kallas TPMS (tire pressure monitoring system) kan det också bli felaktiga larm om inte däcken sätts på samma plats på bilen varje gång, berättar Mikael Idensjö:

– Då blir det rörigt i datorn och vill man alltid ha bästa däcken bak som Transportstyrelsen rekommenderar så behöver en verkstad koda om sensorerna.

Han är också tveksam till hur bilar med en lagningssats på flaska i stället för reservhjul ska fungera tillsammans med sensorer för TPMS.

– Det blir en katastrof, för den vätskan ihop med sensorerna är ingen bra kombination. Frågan är om det kommer att fungera överhuvudtaget.

Sensorer till fyra däck kostar omkring 2 500 kronor men tanken är att rätt lufttryck både ska leda till säkrare körning och lägre driftkostnader, då bränsleåtgången blir lägre och däcken slits mindre.

Livslängden på sensorerna i däcken beräknas bli fyra-fem år beroende på hur mycket däcken används i trafik. I ett däck som rullar skickas en signal till datorn var 30:e sekund.

Trots ökade kostnader och svårare hantering så tror Patrik Idensjö att TPMS ska ge positiv effekt på miljö och bränsleåtgång men Mikael Idensjö efterlyser att branschen ska enas om ett gemensamt system som fungerar lika på alla bilmodeller.

Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter 1 november 2014 ha TPMS monterat men i Sverige finns ingen lag att systemet måste fungera och behöver inte kontrolleras vid besiktning.

Än så länge finns TPMS i drygt 300 000 bilar och frågorna blir fler och fler, enligt Patrik Idensjö:

– Näst intill varje gång får vi berätta vad det är. Köper man en ny bil tycker jag inte att varningslampor ska lysa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".