Lätt att bryta spärren i NIX-registret

3:24 min

Det kan räcka med att själv ringa till ett företag eller organisation för att spärren i det så kallade NIX-registret ska brytas. 

2,6 miljoner telefonnummer är anslutna till NIX-Telefon för att slippa bli uppringda av försäljare. Det finns undantag och regeltolkningar som leder till att det ringer ändå, vilket kan väcka irritation.

– Det handlar om ett val från konsumenten att antingen ha en kundrelation eller att aktivt ha samtyckt till att bli kontaktad av företaget, säger Tina Wahlroth som är vice ordförande vid NIX-Telefon.

Det är inte alltid glasklart vad som räknas som en kundrelation eller att aktivt sagt ja till telefonkontakt trots att man är med i NIX-registret.

En konsument som registrerat sin telefon hos NIX, men som sedan ringt Bingolotto en spelkväll blev därefter uppringd i ett säljsamtal.

– Det räknas som ett etablerat kundförhållande och då bryts NIX-spärren, säger Henrik Lindroth vid Folkspel som sköter Bingolotto.

Han säger att rutinerna har prövats och att det följer regelverket. Tina Wahlroth vid NIX-Telefon håller delvis med, men är tveksam:

– Har man köpt en lott och vunnit så har man haft kontakt och då bör det anses som en kundrelation.

– Däremot bör man kanske titta på att kunden ska få möjlighet att tacka nej och det gäller alla företag. Om det bara handlar om att konsumenten ringt ett vanligt telefonsamtal till ett företag så räcker inte det för att senare bli uppringd i säljsyfte.

Den som inte är nöjd med få ett säljsamtal ska först fundera på om det finns ett kundförhållande eller om man på något sätt sagt ja till att bli kontaktad.

Vill man slippa fler samtal ska man ringa det aktuella företaget igen och tacka nej till fler säljsamtal.

– Om en NIX-ansluten kund ringer vår kundtjänst och tackar nej till säljsamtal så följer vi förstås det, säger Henrik Lindroth på Folkspel.

Om företaget fortsätter att ringa så kan kan konsumenten ta kontakt med den kommunala konsumentvägledaren eller Konsumentverket och be om deras hjälp. Nästa steg blir att göra en skriftlig anmälan till DM-nämnden som prövar ärendet.

– Vill man inte bli uppringt ska man inte behöva bli uppringd och därför finns NIX. Det bör vara mycket tydligare till konsumnet när man verkligen samtycker till att bli kontaktad och inte, säger Tina Wahlroth som vill mana till försöktighet med kontaktuppgifter.

– Som konsument ska man vara försiktig med att lämna ut sina uppgifter, den vanligaste anledningen till att man blir uppringd trots att man är NIX-ad är att man lämnat ut sitt telefonnummer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista