Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lyssnartips: 0480-59 000

"Magstarkt" att vänta på sjuktaxi i två timmar

Publicerat fredag 30 oktober 2015 kl 06.03
Kan vara högt tryck ibland, enligt KLT
(1:44 min)
Taxi och länssjukhuset. Foto: Alexander Jungå och Nick Näslund/Sveriges Radio
Foto: Alexander Jungå och Nick Näslund/Sveriges Radio

En av P4 Kalmars lyssnare fick vänta i över två timmar på en sjuktaxi hem. "Orimligt" tycker hen.

Personen vill vara anonym, bor några mil söder om Kalmar och kände obehag efter ingreppet på sjukhuset och ville komma hem så fort som möjligt.

I telefon med länstrafikens beställningscentral fick hen höra att det var många före. Ingen tid angavs, utan det var bara att vänta. Cirka två timmar senare dök sjuktaxin upp.

– Jag tycker att det är lite väl magstarkt att behöva vänta på en sjuktaxi i två timmar, säger resenären till P4 Kalmars reporter.

Karl-Johan Bodell är trafikdirektör på Kalmar länstrafik, som ansvarar för sjukresorna som en rad taxibolag sedan kör.

– Vi har möjlighet att förskjuta resorna upp till två timmar. Det kan vara speciellt högt tryck beroende på dagen. Det kan vi aldrig styra. Det avtal vi har med våra transportörer är också att dem själva kan välja om man antar resorna eller inte.

– Vi vill helst överföra alla sjukresor som är möjliga till den allmänna kollektivtrafiken. Det är upphandlat om en struktur som ska hålla över en tid, men det kan vara speciellt högt tryck beroende på hur det ser ut för dagen. Det kan vi aldrig styra.

Kalmar länstrafik har ett avtal med större delen av taxinäringen i Kalmar län, omkring 300 taxiåkare enligt Bodell. Dessa kan sedan anta eller prioritera bort sjukresenärerer som kommer in genom beställningscentralen. Akuta resor, som ofta är till sjukvården, går före andra.

– Vi har ett nytt avtal som började gälla från första januari 2015, så såhär kommer det nog se ut under avtalsperioden, alltså några år framöver.

Vad hade du själv tyckt om att få vänta upp till två timmar?

– Jag gör inga egna värderingar på det här. Vi gör ett arbete och följer det avtal vi har. Vi utför arbetet så gott vi kan här och vi försöker få fram bilar så snabbt det är möjligt. Finns möjligheten försöker vi förmå kunden att åka allmän kollektivtrafik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".