Glaskonst. Foto: Fredrik Jarl/Sveriges Radio
Foto: Fredrik Jarl/Sveriges Radio

Besökare ska få fler anledningar att resa till Glasriket

Stine Breum-Appelqvist: Natur, kultur och glas i samspel
0:58 min

Glasriket vill locka fler besökare i framtiden och få dem som kommer att stanna längre. Nu är en ny plan färdig.

– Listan innehåller sju möjligheter och utmaningar för Glasriket, berättar Stine Breum-Appelqvist som är vd för Glasriket AB.

– Det handlar om att många vill resa hit. Elva miljoner i utlandet vill shoppa svensk inredningsdesign. Vårt varumärke är känt, även utomlands. Vi har näringsidkare som känner engagemang och som är på hugget. Vi har en unik storytelling. Glasupplevelserna är öppna året runt, vilket inte alla destinationer kan säga. 

Nu ska Glasriket försöka utveckla även andra områden som kan locka turister – inte enbart glaset:

– Vi måste jobba med fler reseanledningar. Vi har länge haft glaset, och det är fortfarande vår starkaste dragare. Sedan måste vi fråga oss vad vi kan komplettera det med. Det är natur, kultur och glas i samspel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".