Mikael Kalin. Foto: Marcus Johannesson/Sveriges Radio
Mikael Kalin, trafikstrateg på Kalmar kommun. Foto: Marcus Johannesson/Sveriges Radio

Kalmar kommun: Landstingets prishöjningar tog oss på sängen

Trafikstrateg på Kalmar kommun om KLT:s prishöjningar
1:55 min

Landstinget i Kalmar län beslutade under 2015 att höja priset på KLT:s 30-dagarskort inom Kalmar kommun. Så pass mycket att kommunen, som subventionerar korten, inte var redo.  

– Vi var inte helt förberedda på den kraftiga höjningen. Vi hade en miljon kronor avsatt för subventioneringen och var tvungna att hitta extra pengar för att kunna parera höjningen, säger Mikael Kalin, trafikstrateg på Kalmar kommun.

Varför motsvarade inte kommunens subvention prishöjningarna fullt ut?

– Det är ett politiskt beslut sedan gammalt att kommunen subventionerar med en miljon och det gäller fortfarande, säger Mikael Kalin.

Förra året sköt Kalmar kommun till ytterligare 400 000 kronor att subventionera med, annars hade 30-dagarskortet inom kommunen varit ännu dyrare i dag.

– Det hade motsvarat de prisnivåer vi ser i dag då ett kort inom två zoner kostar 820 kronor och sedan stiger priset i förhållande till zoner, säger Mikael Kalin.

Nu har kommunen återigen en miljon att subventionera med, kommer ni kunna parera framtida prishöjningar?

– Det kan jag inte svara på i dag utan det blir ett politiskt beslut i så fall, säger Mikael Kalin.

För dem som köper kortet blir prisskillnaden 140 kronor mer, är det en för stor ökning?

– Klart att det är en påtaglig ökning som man kan reagera på men från kommunens sida försöker vi ändå hålla nere priserna, säger Mikael Kalin.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".