Michael Gelebo. Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio
Michael Gelebo framför nya tågdepån i Kalmar. Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio

Kalmars nya tågdepå tar form

2:49 min

12 meter hög och 100 meter lång. Den nya tågdepån i Kalmar tornar upp sig i södra delen av Kalmar.

– Det känns fantastiskt kul, säger Michael Gelebo som är vd på det kommunala fastighetsbolaget Kifab.

Väggar och tak är redan färdiga.

– Det är så bygget är planerat, eftersom vi vill kunna jobba mer skyddat med de lite mer komplicerade gjutningarna som ska finnas inne i byggnaden sedan.

Enligt Michael Gelebo kommer den nya depån att stärka Kalmar som järnvägscentrum.

– Kalmar har en lång järnvägstradition med Bombardier och Kalmar verkstad. Det finns mycket kunnigt folk här i trakten och här finns en möjlighet för dem att utnyttja kompetensen genom att arbeta med underhåll av tåg.

Kalmar länstrafik har skrivit på kontrakt med Bombardier som underhållsentreprenör – och företaget är därmed tillbaka i Kalmar, efter att de lade ner tågfabriken i stan.

Tågdepån kommer främst att serva KLT:s diesel- och eltåg. Det är 21 tåg av tre olika typer; pendeltåg, Krösatåg och Kustpilen.

– De kan även dyka upp andra tåg också, om det finns kapacitet kvar, säger Michael Gelebo.

En av de stora vinsterna med tågdepån handlar om att få bort tomma tåg på Södra stambanan som är på väg till servicepunkter i till exempel Linköping, Nässjö eller Boxholm.

– Nu behöver man inte göra det och då är den kapaciteten tillgänglig för annan trafik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista