Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Snabbjärnväg ska dras västerut

Uppdaterat måndag 1 februari 2016 kl 10.52
Publicerat måndag 1 februari 2016 kl 10.13
Snabbjärnväg ska dras västerut – södra Kalmar län förlorare
(1:12 min)
Grafik: Sveriges Radio. Foto: AP Photo/Shizuo Kambayashi/TT
Föreslagna stationer längs banan mellan Stockholm och Malmö. Grafik: Sveriges Radio. Foto: AP Photo/Shizuo Kambayashi/TT

Sverigeförhandlarna föreslår en västlig sträckning av de nya höghastighetstågen genom Sverige. Därmed kommer Kalmar län längre från sträckan än länets företrädare hoppats.

Dagens besked innebär att Sverigeförhandlarna kommer att fortsätta en dialog med de parter som förespråkar en västlig sträckning av den planerade höghastighetsbanan mellan Stockholm och Malmö.

Lobbyingen har varit massiv de senaste månaderna för att Sverigeförhandlingen skulle placera sitt förslag på en av de tänkta korridorerna.

Planeringen för den nya järnvägen, som ska knyta ihop Sveriges tre största städer och vars kostnad beräknas till mellan 190 och 330 miljarder kronor, går alltså in i ett nytt skede idag.

En östlig sträckning, som bland annat Regionförbundet i Kalmar län drivit, skulle gå via Älmhult och Växjö. Den västliga sträckan löper däremot via Ljungby och Värnamo.

Samtidigt föreslås banan inte ens stanna i Kronobergs län, enligt det som läckt ut från förmiddagens möte. 

– Vi noterar att tre län ställs utanför förslaget – Kalmar, Kronoberg och Blekinge. Och att det inte blir något stationsläge i Kronoberg, säger Växjös kommunalråd Per Schöldberg (C) och Åsa Karlsson Björkmarker (S) i ett pressmeddelande.

– Den största infrastruktursatsningen sedan 1850 måste naturligtvis inkludera sydöstra Sverige med dess universitet, högskolor och näringsliv, det hoppas vi att riksdag och regering inser.

Om restidsmålen med banan ska nås, att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Malmö på två och en halv, är utrymmet för långsammare pendlingstrafik på banan begränsat.

Trafikverkets senast bedömning är att höghastighetsjärnvägen kommer att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor att bygga. Senast den sista december 2017 ska Sverigeförhandlingens förhandlare lägga fram sin slutrapport, som ska utgöra underlag för regeringens beslut om höghastighetsbanan.

Enligt HG Wessberg som är en av de utsedda förhandlingspersonerna föreslår Sverigeförhandlingen även att ytterligare tågsträckor ska byggas för att bygga ihop höghastighetsjärnvägen med andra orter:

– Vi kommer och har redan pratat med regeringen och kommer att peka ut ett antal anslutande banor som vi anser måste prioriteras. Det handlar om städer som Helsingborg, Kristianstad, Växjö och Kalmar, som inte får stationer på höghastighetsbanan, säger han till TT.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".