Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Glasrikets historia föremål för konferens om konst i Kalmar

Publicerat torsdag 18 februari 2016 kl 16.35
REPORTAGE: "En ambition är att flytta ut våra projekt till besökarna..."
(4:38 min)
Konstinstallation av Åsa Jungnelius.
1 av 3
Åsa Jungnelius utveckling i Glasriket de senaste tio åren. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio
Konstinstallation om giftig glasbruksmark.
2 av 3
Prover från förgiftad gammal glasbruksmark ihopsamlade av Caroline Mårtensson. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio
Konstutställning.
3 av 3
Annette Bhagwati i samspråk med annan konferensdeltagare på Kalmar Konstsmuseum. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio

Det är vanligt numera att konstnärer arbetar forskningsbaserat i stora projekt, men hur får man konstinstitutionernas stöd och hur når man ut till publiken? Det diskuteras på en konferens utifrån en satsning som Kalmar konstmuseum har gjort om Glasriket.

"Massa i rörelse" heter utställningen om det småländska Glasriket på Kalmar Konstmuseum där sex konstnärer har arbetat med Glasrikets historia på olika sätt.

En installation handlar till exempel om gifterna på gamla glasbruksområden, en film handlar om den perfekta glasprodukten och konstnären Åsa Jungnelius har gjort en tillbakablick över sin egen utveckling i Glasriket - som löper parallellt med nedskärningarna på de stora glasbruken de senaste åren.

I dag startade en konferens i Kalmar som i sin tur behandlar det här sättet att arbeta med konst, när konsten används för att diskutera samhällsförändring. Ingela Johansson, som är uppväxt i Boda Glasbruk i en familj med tre generationers glasblåsare, är konstnären bakom det hela.

– Jag har nog tänkt mycket på situationen i Glasriket och vad jag har upplevt. Jag är uppvuxen i den kulturen och den ville jag titta tillbaka på som en konstnär med erfarenhet av andra projekt, berättar Ingela Johansson för P4 Kalmar.

Hon har bland annat skrivit en bok om ett annat industrisamhälle, gruvnäringen i Norrbotten, som fick titeln "Strejkkonsten". Nu är det Glasriket som står i fokus i ett långsamt konstnärligt arbete där hon och fem andra konstnärer med kopplingar till glaset diskuterar frågor som glaset som material, hur vi jobbar med glas idag, vilka arkiv som finns och vad som händer i Glasriket?

Varför ställer man sig sådana frågor som konstnär?

– Man har ett samhällsengagemang och ser det som ett fält som man kan fördjupa sig i, säger Ingela Johansson.

På konferensen "Att gestalta samhällsförändring", som håller på i två dagar, ska deltagarna prata om den här typen av konstnärliga metoder och hur en konstinstitution kan verka i en region. Att arbeta med en process, forskningsbaserat, är ganska vanligt idag i konstvärlden.

Men det är inte alltid lätt att få konstinstitutionernas stöd och Ingela Johansson tror det är ganska unikt för ett konstmuseum av Kalmars storlek att stötta och planera för ett projekt som får så pass lång tid på sig innan det blir en utställning. Två års arbete ligger till exempel bakom "Massa i rörelse", så här långt.

– Problemet är att det är ganska resurskrävande och det är inte alla institutioner som kan härbärgera ett sådant här projekt tror jag, säger Ingela Johansson.

Ungefär 65 personer samlas de här dagarna, på Kalmar läns museum, i morgon åker de till Pukeberg och naturligtvis besöker de Kalmar konstmuseum också.

Annette Bhagwati, som är projektledare på Haus der Kulturen der Welt/Världskulturens hus i Berlin, är en av föreläsarna. När hon berättar vad de gör låter det som att hon är i Kalmar för att peppa och inspirera.

HKW är en unik institution internationellt, som ständigt arbetar med stora projekt där konst och andra vetenskaper samarbetar, och som är statligt finansierad.

– Vi är priviligerade att staten vågar ta den risken, eftersom vi arbetar med frågor och inte med svar, säger Annette Bhagwati.

Hon konstaterar att det också är en fördel att Berlin är en stor stad med en ung publik som är intresserad av deras sätt att diskutera samhället och vår vardag.

Men precis som fallet Kalmar konstmuseum har HKW ibland svårt att nå den publik som projekten egentligen handlar om och verkligen berör.

Därför jobbar de mycket med att flytta ut dem utanför huset, som de gjorde med en stor satsning som handlade om bostäder för vissa grupper i visa områden - "Wohnungsfrage".

Ett projekt där det bland annat byggdes modeller för socialt boende, som genomfördes och visades på de platser det handlade om.

- Vi får inte alltid in den publiken på institutionen, därför är en ambition att verkligen komma ut till dem och diskutera och arbeta med dem på plats, säger Annette Bhagwati.

Kanske en metod för Kalmar konstmuseum att ta efter?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".